فولدسکوپ چیست؟ آشنایی با میکروسکوپ کاغذی و ویژگی های آن

فولدسکوپ چیست؟

مقدمه‌ای بر فولدسکوپ یا میکروسکوپ کاغذی

فولدسکوپ یک میکروسکوپ کاغذی است که با تا کردن کاغذ به روش اوریگامی ساخته می‌شود. پروفسور Manu Prakash و Jim Cybulski از دانشگاه استنفورد آن را در سال 2012 اختراع کردند.

برخلاف میکروسکوپ‌های معمولی، این میکروسکوپ اصلاً به برق نیاز ندارد. فولدسکوپ ابزاری سبک و ساده است که می‌توان آن را با هزینه بسیار کم ساخت و استفاده از آن آسان است که این امر آن را برای افراد بیشتری در سراسر جهان دست یافتنی می‌کند. کودکان امروزی هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای توسعه یافته که در دوران مدرسه به ندرت از میکروسکوپ استفاده می‌کنند، به اندازه کافی خوش شانس بوده‌اند که با استفاده از میکروسکوپ کاغذی، بزرگترین انقلاب در عرصه علم را ببینند.

اجزا فولدسکوپ
اجزای این میکروسکوپ در شکل بالا نشان داده شده است که باید آن ها را به روش اوریگامی درست کرد

این میکروسکوپ در شرایط فعلی شایسته توجه ویژه است زیرا تنها میکروسکوپی است که از کاغذ ضد آب، فوق سبک و کم هزینه ساخته شده است. گفته می‌شود فولدسکوپ آن‌قدر قوی است که حتی وزن فیل را نیز تحمل می‌کند.

این میکروسکوپ دارای بزرگ‌نمایی متغیر از 140 برابری تا 2000 برابری بوده و می‌توان آن را در کمتر از یک دقیقه سر هم کرد.

ویژگی خارق‌العاده این میکروسکوپ این است که می‌توان آن را با کمک یک رابط ساده به گوشی هوشمند متصل کرد و از آن برای عکس‌برداری و فیلم‌برداری به صورت زمان واقعی استفاده کرد که این امر در سایر میکروسکوپ‌ها کار سختی است. اگرچه دانش در حال رایگان شدن و اطلاعات ارزان است، اما تجربه علم اینطور نیست. در کشورهای در حال توسعه، چالش بزرگی برای ارائه آموزش عملی وجود دارد، زیرا ابزارهای علمی گران هستند، کار با آن‌ها سخت است و برای اجرا و نگهداری نیاز به متخصصین فنی دارند.

میکروسکوپ کاغذی
این میکروسکوپ قابلیت اتصاب به دوربین موبایل را دارد

از طرف دیگر، فولدسکوپ ابزار ساده‌ای است که نه تنها به دلیل مقرون به صرفه بودن شناخته شده است، بلکه تجربه موفق کاربرد/ اکتشافات علمی را در کلاس درس به ارمغان می‌آورد، بنابراین باعث ایجاد لبخند و رفع/ ایجاد کنجکاوی در کودکان می‌شود.

Manu Prakash و تیمش یک پروژه فولدسکوپی فاز I را با کمک یک سازمان سرمایه گذاری مانند بنیاد Bill Gates آغاز کردند. آن‌ها تصمیم گرفتند در سال 2014-2015، 50.000 دستگاه فولدسکوپ را به 135 کشور جهان به صورت رایگان اهدا کنند. نتیجه آن‌قدر خارق‌العاده بود که تصمیم گرفتند شرکت Foldscope Instruments را تأسیس کنند و تولید انبوه را با هدف راه‌اندازی یک میلیون دستگاه فولدسکوپ برای دانش‌آموزان و دانشمندان در سراسر جهان در سال 2017-2018 آغاز کردند که این امر محقق شد.

برخی از اکتشافات امیدوارکننده با استفاده از فولدسکوپ به دست آمده که قبلاً هرگز دیده نشده بود. این میکروسکوپ حتی جامعه را برای حل مشکلات عمده خود توانمند می‌کند. دانش‌آموزان برزیلی با مشاهده لارو پشه زیر فولدسکوپ، با مالاریا و دانگی (Dengue) مبارزه کردند. گروه دیگری از شهروند دانشمندان در نیجریه با استفاده از فولدسکوپ داروهای تقلبی را شناسایی کردند و به این ترتیب با این داروهای مبارزه کردند. پزشکان در آرژانتین از این دستگاه برای غربالگری سرطان دهانه رحم در طی اردوی بهداشتی در محیط‌های روستایی استفاده کردند.

تاکنون هزاران اکتشاف جدید در انجمن فولدسکوپی (که یک پلتفرم آنلاین برای به اشتراک گذاری عکس‌ها و فیلم‌های گرفته شده است) مشاهده شده است.

همچنین بخوانید:

منبع

مترجم: صادق حسینی‌کیا

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *