لوله های اپندورف

لوله های اپندورف

در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و تشخیص طبی ازلوله‌های پلاستیکی کوچکی (لوله های اپندورف) برای کاربردهای مختلف مانند ذخیره‌سازی نمونه، آماده سازی ری‌اکشن تست‌ها و سانتریفیوژ نمونه‌ها یا مواد استفاده می‌شود. هر آزمایشی که انجام دهید، اگر با حجم‌های کوچک تا حدود 5 میلی لیتر یا کمتر کار کنید، احتمالاً به این لوله‌های کوچک پرکاربرد که با نام لوله های اپندورف شناخته می‌شوند نیاز خواهید داشت.

ماهیت لوله های اپندورف و کاربرد آن‌ها

لوله‌های میکروسانتریفیوژ یا لوله های اپندورف لوله‌های پلاستیکی کوچک و استوانه‌ای شکل با کف مخروطی شکل‌اند که معمولاً دارای کلاهک محکمی هستند.

این لوله‌ها از پلی پروپیلن ساخته شده‌اند و مقاومت بالایی دارند بنابراین در صورت نیاز ( برای مثال جهت انجام تست‌های میکروبی که نیاز است همه وسایل استریل باشند) می‌توانید آن‌ها را اتوکلاو کنید تا استریل شوند و با توجه این که این لوله‌ها یکبار مصرف هستند، بهتر است جهت حفظ کیفیت و صحت آزمایشات از مصرف چندباره آن‌ها (حتی به صورت اتوکلاو شده) خودداری کنید.

همانطور که گفته شد لوله های اپندورف در ازمایشگاه‌های مختلف کاربردهای فراوانی دارند. برای مثال انواع RNase Free وDNase Free این لوله‌ها(لوله‌هایی که فاقد هرگونه انزیم تخریب کننده DNA و RNA هستند) کاربرد بسیار گسترده‌ای در آزمایشگاه‌های ژنتیک مولکولی دارند و برای استخراج انواع  DNA و RNA و انجام انواع تست‌های PCR مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سایزهای مختلف لوله های اپندروف

لوله های اپندروف از حجم 0.2 تا 5 میلی لیتر در آزمایشگاه‌ها موجودند و سایز 1.5 میلی‌لیتری آن تقریبا محبوب‌ترین و پرکاربردترین سایز آن است  که برای هر هدفی از آماده سازی نمونه تا ذخیره سازی آن قابل استفاده است. از لوله های اپندروف با حجم 0.2 میلی‌لیتر اغلب جهت انجام PCR و تست‌هایی که نیاز به ری‌اکشن‌هایی با حجم کم دارند استفاده می‌شود و لوله اپندورف با حجم 5 میلی لیتر بیشتر برای ذخیره سازی STOCK مواد مانند پرایمر یا پروتئین سایز مارکر استفاده می‌شود.

 

میکروتیوب

میکروتیوب های 0.5 ، 1.5 و 2 میلی‌لیتری

رنگ های مختلف لوله های اپندروف

لوله‌های اپندروف در انواع رنگی و بی رنگ یا شفاف تولید می‌شوند. کاربرد و کیفیت لوله‌های شفاف و رنگی کاملا یکسان است و می‌توان از هر دو برای اهداف مورد نظر استفاده کرد.

در واقع تنها برتری لوله‌های رنگی نسبت به لوله‌های بی‌رنگ این است که لوله‌های رنگی ذخیره سازی و دسترسی به نمونه‌ها را راحت‌تر می‌کنند؛ به این صورت که یک رنگ خاص از لوله به یک سری خاص از نمونه‌ها یا مواد اختصاص داده می‌شود تا ذخیره سازی و دسترسی به آن‌ها در مواقع نیاز راحت‌تر شود.

 

لوله های اپندورف

میکروتیوب در رنگ‌های مختلف

علاوه بر آن انواعی از لوله اپندورف وجود دارد که جهت نگهداری و جابجایی مواد حساس به نور استفاده می‌شوند ( مانند سوبسترای‌های نور زای آنزیم‌ها یا نمونه خون که جهت انجام تست بیلی روبین گرفته شده است) این نوع از لوله های اپندورف نور را از خود عبور نمی‌دهند و نمی‌گذارند به مواد حساس به نور آسیب برسد که پرکاربرد ترین آن‌ها قهوه‌ای رنگ است .

 

آیا می توان لوله های اپندورف را اتوکلاو کرد؟

 

میکروتیوب

بله، میکروتیوب‌ها می‌توانند اتوکلاو شوند. البته لوله‌های اپندورف گران قیمت نیستند که بخواهید از آن‌ها دو بار استفاده کنید اما برای اینکه جانب احتیاط را رعایت کنید نیاز است تا همواره قبل از استفاده آن‌ها را اتوکلاو کنید. خصوصا هنگامی که بسته آن‌ها باز می شود نمیتوانید اطمینان حاصل کنید که هنوز آن‌ها استریل هستند.

 

مشاهده انواع مختلف این محصول در سایت سیگما

 

مشاهده کارآموزی ژنتیک مولکولی ژنیران

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 4

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

2 دیدگاه برای “لوله های اپندورف

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *