تحقیقات قبلی نشان داده بود که مادران دوقلو بارورتر هستند، ولی معلوم شد که آنها فقط خوش شانس تر هستند

دوقلو / بارداری / حاملگی

مطالعه اخبار سلامتی

مطالعات قبلی نشان داده بود که مادران دوقلو بارورتر هستند. با این حال، تحقیقات جدید نشان می‌دهد که اینطور نیست.

آیا این درست است که زنانی که فرزند دوقلو دارند، بارورتر هستند؟ در حالی که در تحقیقات قبلی به این نتیجه رسیدند، اما تجزیه و تحلیل دقیق بیش از 100000 تولد در اروپای پیش از صنعتی شدن، توسط یک تیم بین المللی از دانشمندان نشان می‌دهد که اینطور نیست. نتایج این مطالعه اکنون در مجله علمی Nature Communications منتشر شده است.

دوقلو / بارداری / حاملگی

در انسان، دوقلوزایی معمولاً در حدود 1 تا 3 درصد از تمام تولدها رخ می‌دهد. بارداری دوقلو‌زایی با خطر بیشتری نسبت به بارداری تک قلو‌زایی همراه است زیرا مراقبت‌ها و مسائل بهداشتی قبل و بعد زایمان به شدت پرخطر است. با توجه به این خطرات، به نظر می‌رسد که انتخاب طبیعی مانع از رواج دوقلوزایی در سیر تکاملی شده است. اما چرا تکامل توسط انتخاب طبیعی به طور کلی مانع از دوقلوزایی نشده است؟

تحقیق قبلی علت و معلول را با هم ترکیب کرده بود. “اگر مادری بیشتر زایمان کند، احتمال اینکه یکی از این زایمان‌ها دوقلو باشد بیشتر است، درست مثل اینکه اگر بلیط‌های قرعه کشی بیشتری بخرید، قطعا برنده خواهید شد.”

اخبار مرتبط بیشتر با حاملگی بخوانید:

آنتی بیوتیک های شایع در حال استفاده، ریسک سقط جنین را بالا می برند.

میزان خواب نوزادان تازه متولد شده با میزان تحصیلات و افسردگی پس از زایمان رابطه دارد.

ویتامین C و فواید آن در زنان باردار و سیگاری

 

یکی از فرضیه‌های رایج این بوده است که خطرات بقای دوقلوزایی تا حدی بیشتر از انتخاب طبیعی است زیرا دوقلوزایی با باروری بالاتری همراه است. ایده کلی این است که زنانی که بارورتر از حد متوسط ​​هستند، در هنگام تخمک گذاری نیز احتمال بیشتری دارد که بیش از یک تخمک آزاد کنند که این باعث می‌شود دوقلویی نشانگر باروری بالا باشد. بسیاری از مطالعات داده‌های جمعیت شناختی را تجزیه و تحلیل کرده‌اند و نتایجی مطابق با این دیدگاه به دست آورده‌اند.

با این حال، مطالعات جدید نشان می‌دهد که تحلیل‌های قبلی ناقص بوده‌اند. محقق ارشد، Alexandre Courtiol از موسسه تحقیقات باغ وحش و حیات وحش Leibniz در آلمان توضیح می‌دهد: “مطالعات قبلی گیج کننده هستند زیرا نمی‌توانند مشخص کنند که آیا مادرانی که دوقلو دارند بیشتر زایمان می‌کنند، یا زایمانِ بیشتر احتمال اینکه یکی از این زایمان‌ها دوقلو باشد را افزایش می‌دهد.”

نتایج جدید نشان می‌دهد که دوقلوزا‌ها (کسی که دوقلو به دنیا می‌آورد) بارور غیرعادی نیستند. تحقیق قبلی علت و معلول را با هم ترکیب کرده بود. «اگر مادری بیشتر زایمان کند، احتمال اینکه یکی از این زایمان‌ها دوقلو باشد، بیشتر است، درست مثل اینکه اگر بلیط‌های قرعه کشی بیشتری بخرید، قطعا برنده می‌شوید، یا اگر زیاد رانندگی ‌کنید، تصادف می‌کنید. Ian Rickard از دانشگاه Durham بریتانیا، افزود: محققان دریافتند “هنگامی که اثر بلیط قرعه کشی” در نظر گرفته می‌شود، “مادرانی که بیشتر احتمال دوقولوزایی دارند، کمتر زایمان می‌کنند” نتیجه ای که با یافته های قبلی در تضاد است.

دوقلو / بارداری / حاملگی / بارداری / حاملگی

برای بررسی مجدد رابطه بین دوقلوزایی و باروری، تیم بین‌المللی متشکل از 14 دانشمند، مجموعه داده‌های بزرگی از نتایج تولد را از چندین بخش از اروپای ماقبل صنعتی شدن (فنلاند، سوئد، نروژ، آلمان و سوئیس امروزی) ترکیب کردند. Virpi Lummaa یکی از نویسندگان از دانشگاه تورکو فنلاند توضیح می‌دهد: “همه این داده‌ها از سوابق قدیمی این ناحیه نشات می‌گیرند که به دقت دیجیتالی و رونویسی شده اند.”

François Rousset از مؤسسه علوم تکامل در Montpellier فرانسه می‌افزاید: «برای جلوگیری از دام آماری که مطالعات قبلی را گرفتار کرده بود، ما همچنین مجبور شدیم روش‌های آماری کارآمد و با دقت کالیبره شده را به کار ببریم.

 

پی بردن به اینکه چه چیزی رابطه بین دوقلوزایی و باروری را شکل می‌دهد، نه تنها یک موضوع مورد علاقه دانشگاهی است، بلکه یک موضوع بهداشت عمومی است. در واقع، مطالعات زیست پزشکی که به دنبال راه‌هایی برای بهبود باروری زنان هستند، مادران دوقلوزا و تک قلوزا را مقایسه کرده اند. با این حال، Erik Postma، یکی از نویسندگان از دانشگاه Exeter بریتانیا، خاطرنشان می‌کند که:

«چنین طرح‌های مطالعاتی بسیاری از عوامل مؤثر بر تعداد دفعات زایمان یک زن را نادیده می‌گیرند، که هر گونه تفاوت واقعی در فیزیولوژی بین مادران دوقلوزا و تک قلوزا را پنهان می‌کند. “به طور خلاصه، مقایسه گروه‌هایی از مادران دوقلوزا با گروه‌هایی از مادران تک قلوزا ممکن است اثرات دوقلوزایی و ژن‌های باروری را در جایی که وجود دارند پنهان کند یا در صورت نبود توهم این‌ها را ایجاد کند.

“هنوز چیز زیادی درباره دوقلوزایی نمی‌دانیم، اما مطالعات ما نشان می‌دهد که دوقلوزایی به دو دلیل با انتخاب طبیعی حذف نشده است؛ اولاً، دوقلوزایی نتیجه تخمک‌گذاری مضاعف است که پیری ناحیه تناسلی را نیز جبران می‌کند و برای همه زنان غیر از جوان‌ترین مادران مفید است. دوم، زمانی که خطر مرگ و میر زودهنگام دوقلوها خیلی زیاد نیست، به دنیا آمدن آنها مساوی است با خانواده‌ای با جمعیت بیشتر، چرا که دوقلوها به جای یک فرزند، دو فرزند به دنیا می‌آورند. Courtiol نتیجه می‌گیرد که دوقلوها به جای یک فرزند، دو فرزند به دنیا می‌آورند

در اروپای پیش از صنعتی شدن، مادرانی که تمایل بیشتری به دوقلوزایی داشتند، باروری کمتری داشتند.

منبع

بیشتر درباره بارداری بخوانید:

آی وی اف IVF

مترجم: بهار کنعانی

مطالعه صدها مطلب علمی در حوزه بیولوژی

آرشیو جدیدترین خبرهای روز دنیای بیولوژی

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *