محققان فاکتوری را یافته اند که در تقسیم میوز نقش دارد

تقسیم میوز

 

PP2ACdc55 یک فسفاتاز است که در فرآیندهای گوناگون سلولی نقش دارد و می تواند نشان دهد که آیا اسپرم یا تخمک دارای تعداد صحیحی از کروموزوم هستند یا خیر. این یافته می تواند فهم دقیق تری از فرآیند میوز و اختلالات کروموزومی را که منجر به ابنرمالیته های کروموزومی جنین یا سقط جنین می گردد ایجاد کند.

میوز فرم خاصی از تقسیم سلولی است که تنها در تخمک و اسپرم رخ می دهد. این نوع تقسیم دارای دو مرحله است که نتیجه آن ایجاد نصف کروموزوم های سلول منشأ است. سپس در طی فرآیند لقاح کروموزوم های اسپرم و تخمک در کنار هم تعداد صحیح کروموزوم را ایجاد می نمایند و در نتیجه در جنین ایجاد شده از هر کروموزوم دو کپی وجود دارد.

هر گونه اختلال در جداشدن کروموزوم ها در طی تقسیم سلولی منجر به ایجاد آنوپلوئیدی در جنین می گردد. این آنوپلوئیدی ها می تواند مواردی مانند سندرم داون باشد که از کروموزوم شماره 21 به جای دو نسخه، سه نسخه وجود دارد و اغلب منجر به سقط می گردد.

بنابراین فهم دقیق مکانیسم تنظیم میوز اهمیت بسیاری در شناخت علل آنوپلوئیدی و مشکلات ژنتیکی دارد. محققان دانشگاه استنفورد و دانشگاه ملی سنگاپور در حال بررسی نحوه عملکرد این آنزیم در مخمر هستند زیرا فرآیند میوز در مخمر و پستانداران به طور چشمگیری مشابه هستند اما مطالعه بر روی مخمر بسیار آسان تر است. عدم حضور PP2ACdc55 در سلول های در حال میوز در مخمر سبب اختلال در میوز I می گردد که نتیجه آن عدم تشکیل دوک تقسیم و تقسیم هسته است.

l[su_button url=”http://www.ivf.net/ivf/gene-involved-in-egg-and-sperm-production-linked-to-down-s-syndrome” target=”blank” background=”#c40001″ icon=”icon: external-link” rel=”nofollow”] منبع[/su_button] [su_button background=”#004778″ icon=”icon: external-link”]ترجمه شد توسط ژنیران[/su_button]

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *