مراقب نور آبی باشید، آسیب‌های آن با افزایش سن بیشتر خواهد شد

نور آبی

اخبار سلامتی

منابع نور آبی شامل خورشید، صفحه نمایش دیجیتال و دستگاه‌های الکترونیکی است.

طبق مطالعه‌ای از (Oregon State University) مضرات قرار گرفتن در معرض نور آبی با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد.

طبق مطالعه اخیر (Oregon State University) عواقب مضر قرار گرفتن روزانه در معرض نور آبی ساطع شده از تلفن، رایانه و نور خانه با افزایش سن بدتر می‌شود.

در این تحقیق که اخیراً در Nature Partner Journals Aging منتشر شده است، از مگس میوه معمولی، مگس سرکه استفاده شد. مگس سرکه یک ارگانیسم مدل مفید است زیرا مکانیسم‌های سلولی و رشدی را با انسان و سایر حیوانات مشترک است.

تیمی به رهبری Jaga Giebultowicz، دانشمند کالج علوم OSU که در حوزه ساعت‌های بیولوژیکی بدن با افزایش سن تخصص دارد، میزان بقای مگس‌هایی را که در تاریکی نگهداری می‌شوند و سپس به محیطی با نور آبی پیوسته از دیودهای ساطع کننده نور یا LEDها منتقل می‌شوند، مطالعه کردند.

انتقال از تاریکی به روشنایی در سنین 20، 40 و 60 روزگی اتفاق افتاد و تحقیقات بر روی تأثیر نور آبی بر میتوکندری سلول‌های مگس متمرکز شد.

میتوکندری‌ها به عنوان نیروگاه سلول عمل می‌کنند و آدنوزین تری فسفات‌ها یا ATP، یک منبع انرژی شیمیایی تولید می‌کنند.

نور آبی و مگس
مگس‌ها زیر نور آبی پرواز می‌کنند. اعتبار: کالج علوم دانشگاه ایالتی اورگان

در تحقیقات قبلی، Giebultowicz نشان داد که قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آبی بر طول عمر مگس‌ها تأثیر می‌گذارد، صرف نظر از اینکه آیا نور در چشمان آنها می‌درخشد یا خیر.

Giebultowicz گفت: “جنبه جدید این مطالعه جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور آبی می‌تواند مسیرهای تولید انرژی را حتی در سلول‌هایی که در تشخیص نور تخصصی نیستند، مختل کند.” ما تشخیص دادیم که واکنش‌های خاص در میتوکندری به‌طور چشمگیری توسط نور آبی کاهش می‌یابد، در حالی که واکنش‌های دیگر با افزایش سن، مستقل از نور آبی، کاهش می‌یابد. شما می‌توانید آن را به عنوان قرار گرفتن در معرض نور آبی در نظر بگیرید که باعث آسیب به مگس‌های پیر شود.

اخبار بیشتری مطالعه کنید:

طول عمر بیشتر با نوشیدن ۲ تا ۳ فنجان قهوه در روز!

بازی‌های ویدیویی فعالیت مغزی و مهارت‌های تصمیم‌گیری را تقویت می‌کنند!

 

یوجوان سونگ، جون یانگ، دیوید هندریکس و متیو رابینسون از کالج علوم  (Yujuan Song, Jun Yang, David Hendrix, and Matthew Robinson from the OSU College of Science)، و همچنین الکساندر لاو و دوریس کرتزشمار از دانشگاه بهداشت و علوم اورگان، با گیبولتوویچ در این مطالعه کار کردند که تا حدی توسط مؤسسه ملی سلامت تامین مالی شد.

نور طبیعی برای ریتم شبانه روزی افراد مهم است، که یک چرخه 24 ساعته از فعالیت‌های فیزیولوژیکی است که بر عادات غذا خوردن و خواب فرد تأثیر می‌گذارد و شامل تولید هورمون، فعالیت امواج مغزی و بازسازی سلولی است.

اما به گفته Giebultowicz، تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد قرار گرفتن بیشتر در معرض نور مصنوعی ممکن است یک عامل خطر برای اختلالات خواب شبانه روزی باشد. انسان‌ همچنین به دلیل استفاده گسترده از چراغ‌های LED و نمایشگر دستگاه‌ها که حجم بالایی از نور آبی را ساطع می‌کنند، در معرض سطوح رو به رشد نور آبی قرار می‌گیرند.

نور آبی در شب

او گفت: « فناوری روشنایی LED، حتی در اکثر کشورهای توسعه یافته، به اندازه کافی برای دانستن تأثیرات آن در طول عمر انسان مورد استفاده قرار نگرفته است. نگرانی‌های فزاینده‌ای وجود دارد که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور مصنوعی، به ویژه نور LED غنی شده با نور آبی، ممکن است برای سلامت انسان مضر باشد. در حالی که اثرات کامل قرار گرفتن در معرض نور آبی در طول عمر هنوز در انسان شناخته نشده است، پیری سریع مشاهده شده در موجودات مدل کوتاه مدت باید ما را در مورد احتمال آسیب سلولی توسط این عامل استرس زا آگاه کند.

به گفته محققان، در این میان، چند کار وجود دارد که افراد می‌توانند برای کمک به خود انجام دهند که شامل ساعت‌ها نشستن در تاریکی نمی‌شود. عینک با لنز کهربایی نور آبی را فیلتر کرده و از شبکیه شما محافظت می‌کند. تلفن‌ها، لپ‌تاپ‌ها و سایر دستگاه‌ها را می‌توان برای جلوگیری از انتشار گازهای آبی تنظیم کرد.

Giebultowicz گفت: “کار قبلی ما نشان داد که قرار گرفتن روزانه در معرض نور آبی، اما نه سایر طول موج‌های مرئی، اثرات مخربی بر مغز، توانایی‌های حرکتی و طول عمر ارگانیسم دارد.” اکنون ما گزارش می‌دهیم که اثرات مخرب نور آبی بر مگس‌ها به شدت وابسته به سن است – همان مدت قرار گرفتن در معرض همان شدت نور، طول عمر را کاهش می‌دهد و تخریب عصبی را در مگس‌های پیر به‌طور قابل‌توجهی نسبت به مگس‌های جوان افزایش می‌دهد.»

در تحقیقات قبلی، مگس‌هایی که در معرض چرخه‌های روزانه 12 ساعته در نور و 12 ساعته در تاریکی قرار می‌گرفتند، در مقایسه با مگس‌هایی که در تاریکی مطلق یا در نور با طول موج‌های آبی فیلتر شده بودند، عمر کوتاه‌تری داشتند.

نور آبی

مگس‌هایی که در معرض نور آبی قرار گرفتند، آسیب به سلول‌های شبکیه و نورون‌های مغزی خود را نشان دادند و حرکت آنها را مختل کرد، توانایی مگس‌ها برای بالا رفتن از دیواره‌های محوطه‌شان، که یک رفتار رایج بود، کاهش یافته بود.

برخی از مگس‌های حاضر در این آزمایش جهش‌یافته‌هایی بودند که چشم‌هایشان رشد نمی‌کرد، و حتی آن مگس‌های بی‌چشم نیز دچار اختلال می‌شدند، که نشان می‌دهد مگس‌ها مجبور نبودند نور را ببینند تا توسط آن آسیب ببینند.

مرجع: “اثرات وابسته به سن قرار گرفتن در معرض نور آبی بر طول عمر، تخریب عصبی، و فیزیولوژی میتوکندری در مگس سرکه” توسط یوجوان سانگ، جون یانگ، الکساندر دی لاو، دیوید ای. هندریکس، دوریس کرتزشمار، متیو رابینسون، و جادویگا ام. Giebultowicz، 27 ژوئیه 2022، مجلات شریک طبیعت پیری.

 

مقالات علمی مرتبط:

سندرم چشم گربه‌ای چیست؟

آلرژی غذایی و عدم تحمل غذایی و تفاوت آن ها

 

مترجم: بهار کنعانی

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *