چرا مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان هستند؟

تفاوت‌های جنسی بیولوژیکی: چرا مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان هستند؟

 

اخبار بیولوژی

بر اساس تحقیقات جدید، بیشتر انواع سرطان‌ها در مردان بیشتر از زنان است، دلیلش می‌تواند تفاوت‌های جنسی بیولوژیکی باشد تا تفاوت‌های رفتاری.

چرا مردان با نرخ بیشتر به انواع سرطان‌ها نسبت به زنان مواجه هستند؟

مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که تفاوت‌های جنسی بیولوژیکی ممکن است پاسخ این سوال باشد.

نرخ اکثر انواع سرطان‌ها در مردان بیشتر از زنان است، اما دلایل آن نامشخص است. یافته‌های یک مطالعه اخیر که توسط Wiley به صورت آنلاین در CANCER، مجله معتبر انجمن سرطان آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد که علت می‌تواند تفاوت‌های جنسی بیولوژیکی باشد تا تفاوت‌های رفتاری مربوط به سیگار کشیدن، رژیم غذایی، مصرف الکل و سایر عوامل.

درک دلایل تفاوت‌های جنسی مربوط به فاکتور خطر می‌تواند اطلاعات مهمی را برای بهبود پیشگیری و درمان سرطان ارائه دهد. Sarah S. Jackson، دکترای انستیتوی ملی سرطان، بخشی از انستیتوی ملی بهداشت، و همکارانش، برای بررسی، این تفاوت‌ها ، خطر ابتلا به سرطان را بین 171274 مرد و 122826 زن بالغ 50 تا 71 ساله ارزیابی کردند، که در مطالعه رژیم غذایی و سلامت NIH-AARP از سال 1995 تا 2011 شرکت کرده بودند.

“نتایج ما نشان می‌دهد که تفاوت‌هایی در بروز سرطان وجود دارد که تنها با قرار گرفتن در معرض محیط خاصی توضیح داده نمی‌شود. این نشان می‌دهد که تفاوت‌های بیولوژیکی ذاتی بین مردان و زنان وجود دارد که بر استعداد ابتلا به سرطان تأثیر می‌گذارد. – Sarah S. Jackson, PhD

 

همچنین اخبار بیشتری بخوانید:

سیگارهای الکترونیکی تقریباً دو برابر چسب‌های نیکوتینی در کمک به زنان باردار برای ترک سیگار مؤثر هستند.

تولید قرص ضدبارداری برای مردان که در موش‌های نر ۹۹ درصد موثر است. آزمایشات نمونه‌های انسانی به زودی آغاز می‌شود.

در این مدت، ۱۷۹۵۱ سرطان جدید در مردان و ۸۷۴۲ مورد در زنان ایجاد شد. بروز سرطان‌های تیروئید و کیسه صفرا در مردان کمتر از زنان بود. خطرات در سایر نقاط آناتومیک در مردان ۱.۳ تا ۱۰.۸ برابر بیشتر از زنان بود. بیشترین افزایش خطر در مردان مربوط به سرطان مری (خطر ۱۰.۸ برابر بیشتر)، حنجره (۳.۵ برابر خطر بیشتر)، معده (۳.۵ برابر بیشتر) و سرطان مثانه (۳.۳ برابر بیشتر) بود.

حتی پس از تطبیق با طیف وسیعی از رفتارهای پرخطر و قرار گرفتن در معرض عوامل سرطان‌زا، در مردان همچنان خطر ابتلا به اکثر سرطان‌ها بیشتر بود. درواقع، تفاوت در رفتارهای پرخطر و قرار گرفتن در معرض سرطان‌زاها بین دو جنس، تنها سهم متوسطی از غلبه مردان در اکثر سرطان‌ها را تشکیل می‌داد (از ۱۱ درصد برای سرطان مری تا ۵۰ درصد برای سرطان ریه).

چرا مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان هستند؟

مردان بیشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان ریه

نتایج نشان می‌دهد که تفاوت‌های بیولوژیکی بین جنس‌ها – مانند تفاوت‌های فیزیولوژیکی، ایمونولوژیکی، ژنتیکی و دیگر تفاوت‌ها – نقش عمده‌ای در استعداد ابتلا به سرطان آقایان در مقابل زنان دارد.

“نتایج ما نشان می‌دهد که تفاوت‌هایی در بروز سرطان وجود دارد که تنها با قرار گرفتن در معرض محیط و شرایط خاصی توضیح داده نمی‌شود. این نشان می‌دهد که تفاوت‌های بیولوژیکی ذاتی بین مردان و زنان وجود دارد که بر استعداد ابتلا به سرطان تأثیر می‌گذارد.» said Dr. Jackson.

یک سرمقاله ضمیمه یافته‌های این مطالعه را مورد بحث قرار می‌دهد و خاطرنشان می‌کند که رویکردی چند وجهی برای رسیدگی به تفاوت‌های جنسی در سرطان باید وجود داشته باشد.

نویسندگان نوشتند: «از لحاظ استراتژیک، از فاکتور جنسیت باید به عنوان یک متغیر بیولوژیکی باید در کل زنجیره سرطان از پیش‌بینی خطر و پیشگیری اولیه سرطان، غربالگری سرطان و پیشگیری ثانویه تا درمان سرطان و مدیریت بیمار استفاده شود.»

مطالب علمی مرتبط:

سرطان سینه در مردان (BREAST CANCER IN MEN) چیست؟

سرطان پروستات (PROSTATE CANCER) چیست؟

 

منابع:

“اختلافات جنسی در بروز 21 نوع سرطان: کمی سازی سهم عوامل خطر” توسط Sarah S. Jackson, PhD; Morgan A. Marks, PhD; Hormuzd A. Katki, PhD; Michael B. Cook, PhD; Noorie Hyun, PhD; Neal D. Freedman, PhD; Lisa L. Kahle BA; Philip E. Castle, PhD; Barry I. Graubard, PhD and Anil K. Chaturvedi, PhD,، 8 اوت 2022،  مجله سرطان.

DOI: 10.1002/cncr.34390

«نابرابری‌های جنسی در سرطان» توسط Jingqin R. Luo، PhD و Graham A. Colditz، MD، DrPH، 8 اوت 2022، مجله سرطان.

DOI: 10.1002/cncr.34389

منبع

مترجم: شقایق مرتاضی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *