چگونه یک مقاله پژوهشی اصیل بنویسیم (و آن را منتشر کنیم)

مقاله پژوهشی

هدف مجله انجمن کتابخانه‌های پزشکی (JMLA) چیزی بیش از آرشیو کردن داده‌های تحقیقات کتابداری است. هدف ما ارائه یافته‌های تحقیقی به کاربران نهایی به مفیدترین روش ممکن است. مدل «انتقال دانش» در ساده‌ترین شکل خود دارای سه جزء است: ایجاد دانش (انجام تحقیق)، ترجمه و انتقال آن به کاربر و گنجاندن دانش درعمل. JMLA در قسمت میانی قرار دارد و دانش را به کاربر منتقل و ترجمه می‌کند. ما  باید اطلاعات و دانش را از محققان به دست آوریم و سپس با همکاری با آنها، دانش را به بهترین شکل ممکن ارائه کنیم. این بدان معناست که اطلاعات باید در قالب استاندارد قابل قبولی باشد و به‌راحتی قابل خواندن و درک باشد.

یک روش استاندارد و ترجیحی برای نوشتن مقاله پژوهشی اصیل وجود دارد. برای قالب مقاله، از ساختار IMRAD پیروی می‌کنیم.  IMRAD مخفف Introduction، Methods، Results and Discussion است. IMRAD از نیمه دوم قرن بیستم بر مجلات دانشگاهی، علمی و بهداشت عمومی نظارت داشته است. ساختار IMRAD به حذف جزئیات غیرضروری کمک می‌کند و اجازه می‌دهد اطلاعات مربوطه، به‌وضوح در یک دنباله منطقی ارائه شود.

در اینجا توضیحاتی در مورد بخش‌های IMRAD به همراه نظرات و پیشنهادات ما ارائه شده است. اگر از این راهنما برای ارائه مجله دیگری استفاده می‌کنید، حتماً قالب‌های توصیه شده توسط ناشر را بررسی کنید.

مقدمه مقاله پژوهشی

مقدمه، زمینه را برای ارائه شما فراهم می‌کند. این قسمت خود شامل سه بخش است: آنچه شناخته شده است، آنچه ناشناخته است و  اینکه سؤال، فرضیه یا هدف شما چیست. این بخش از مقاله را کوتاه نگه دارید و برای مخاطب عام بنویسید (روشن، مختصر و تا جای ممکن غیرفنی). چگونه به یک همکار که در مسافت دوری از شماست توضیح می‌دهید که چرا و چگونه مطالعه کردید؟ خوانندگان خود را از طریق سه مرحله که با سؤال خاص شما خاتمه می‌یابد، راهنمایی کنید. بر نحوه پرکردن شکاف‌ها (ناشناخته‌ها) در مطالعه خود تأکید کنید و سؤال تحقیق خود را به‌صراحت بیان کنید. به سؤال بیان شده در تحقیق پاسخ ندهید. به یاد داشته باشید که جزئیات، توضیحات، حدس و گمان‌ها و انتقادات از مطالعات سایرین را برای بخش بحث باقی بگذارید.

روش‌های مقاله پژوهشی

بخش روش‌ها یک نمای کلی از آنچه را که انجام داده‌اید ارائه می‌دهد. اطلاعات کافی ارائه دهید تا خوانندگان شما بتوانند قانع‌کننده بودن مطالعه شما را ارزیابی کنند. مراحلی را که انجام دادید، مانند یک دستور آشپزی توضیح دهید، اما از ارائه جزئیات بیش از حد پرهیز کنید. اگر در حال انجام تحقیقات کیفی هستید، توضیح دهید که چگونه  نمونه‌های خود را انتخاب کرده‌اید.

ممکن است بخواهید آن را با عناوین فرعی به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کنید، به‌عنوان‌مثال، زمینه: زمان، مکان، مجوز، انتخاب نمونه، جمع‌آوری داده‌ها (چگونگی آن)، پیگیری و روش تجزیه‌وتحلیل. به‌جای توضیح همه جزئیات، یک مرجع برای روش‌های رایج یا روش‌های استفاده شده قبلی ذکر کنید. نمودارها و جداول می‌توانند توضیح روش‌ها را ساده کنند.

هنگام توصیف روش‌های خود می‌توانید از روش روایی اول‌شخص استفاده کنید.

نتایج

بخش نتایج در مقاله، آنچه را که داده‌ها نشان می‌دهند خلاصه می‌کند. به روابط اشاره کنید و روندها را توصیف کنید. از تکرار اعدادی که از قبل در جداول و شکل‌ها موجود است خودداری کنید. داده‌ها باید تاحدامکان به همان جداول محدود شوند. راوی دوستانه باشید و جداول را خلاصه کنید. داده‌ها را دوباره در متن ننویسید. به‌عنوان‌مثال، اگر یک جدول دموگرافیک با ردیف سنی داشتید و سن بین گروه‌ها تفاوت معنی‌داری نداشت، می‌توانید بگوید: «میانگین سنی همه نمونه‌ها ۴۷ سال بود. تفاوت معنی‌داری بین گروه‌ها وجود نداشت». این بیان به‌مراتب ارجح است به گفتن:  «میانگین سنی گروه یک ۴۸٫۶ سال و گروه دو ۴۶٫۳  سال بود که تفاوت معنی‌داری ندارند»

بخش نتایج را به بخش‌های فرعی تقسیم کنید و در صورت نیاز سرفصل‌ها را اضافه کنید. اطلاعاتی را که از قبل در جداول و شکل‌ها وجود دارد تکمیل کنید و به یاد داشته باشید که فقط مهم‌ترین اعداد را تکرار و در متن برجسته کنید. اطلاعات مربوط به کاری که انجام داده‌اید باید در بخش روش‌ها گنجانده شود، نه اینجا و نظرات خود را در مورد معنای نتایج خود برای بخش بحث نگه دارید.

نکات دیگر برای کمک به شما در بخش نتایج:

  • اگر نیاز به ذکر عدد در متن دارید (نه فقط در جدول)، و تعداد کلی نمونه‌ها در گروه کمتر از ۵۰ است، درصد را درج نکنید. مثلاً بگوید «۷ از ۳۴»  و از گفتن عبارت «۲۱ درصد» در این موارد پرهیز کنید.
  • فراموش نکنید، اگر چندین مقایسه در روند تحقیق خود دارید، احتمالاً نیاز به تطبیق و تصحیح دارید. اگر در این مورد مطمئن نیستید از آمارگیر خود مشورت بگیرید.

بحث

بخش بحث و گفتگو بیشترین آزادی را در اختیار شما قرار می‌دهد. اکثر نویسندگان با تکرار مختصری از آنچه انجام داده‌اند شروع می‌کنند. هر نویسنده باید یافته‌های کلیدی خود را مجدداً بیان کند و به سؤال ذکر شده در مقدمه پاسخ دهد. روی چیزهایی تمرکز کنید که داده‌هایتان ثابت می‌کنند، نه چیزی که امیدوارید ثابت کنند. با  جمله «ما متوجه شدیم که …» (یا چیزی مشابه آن) شروع کنید و معنی داده‌ها را توضیح دهید. سؤالات خوانندگان خود را پیش‌بینی کنید و توضیح دهید که چرا نتایج شما جالب‌توجه است.

مقاله پژوهشی

سپس نتایج خود را با نتایج دیگران مقایسه کنید. اینجاست که مرور مقالاتی که انجام دادید به کارتان می‌آید. در مورد اینکه چگونه یافته‌های شما از سایر مطالعات گذشته حمایت می‌کند یا آن‌ها را به چالش می‌کشد، بحث کنید.

شما نیازی به بررسی و توضیح هر مقاله‌ای  که در قسمت فهرست منابع لیست کرده‌اید ندارید، مگر اینکه در حال نوشتن یک بررسی روایی یا مرور سیستماتیک باشید. متن شما به‌منظور بررسی جامع موضوع نیست. مروری طولانی از مقالات ارائه ندهید، فقط در مورد کارهای قبلی که مستقیماً با یافته‌های شما مرتبط است بحث کنید. برخلاف برخی تصورات، داشتن فهرست طولانی در بخش منابع به معنای علمی‌تر بودن مقاله نیست؛ این نشان می‌دهد که نویسنده سعی می‌کند نگاه علمی داشته باشد. (اگر مقاله شما یک مرور سیستماتیک است، فهرست استناد ممکن است طولانی باشد.)

زیاده‌روی نکنید

در نتایج خود زیاده‌روی نکنید. برای مثال، کشف  نیاز به دانشی که تا امروز درکی از آن وجود نداشت لزوماً به این معنا نیست که کالج‌های کتابخانه‌ای باید فوراً برنامه‌های درسی خود را بازنگری کنند و این امر باعث بهبود مراقبت‌های بهداشتی و صرفه‌جویی در زندگی و هزینه می‌شود. بااین‌حال، می‌توانید بگویید «پتانسیل ایجاد این تغییرات را دارد».

همیشه به محدودیت‌های مهم توجه کنید، نه محدودیت‌های عمومی.

به سؤالات بی‌پاسخ و مسیرهای آینده اشاره کنید. مفاهیم کلی یافته‌های خود را ارائه دهید و به خوانندگان خود بگویید که چرا باید به آنها اهمیت دهند. با بیان یافته‌های اصلی، مطالعه را پایان دهید و خیلی از اطلاعات خود دور نشوید. به یاد داشته باشید که یک پیام نهایی را همراه با پیامدها ارائه دهید.

توجه داشته باشید که این ساختار شامل یک بخش نتیجه‌گیری جداگانه نیست. نتیجه‌گیری در میان بحث گنجانده شده است. به‌عنوان‌مثال، آخرین پاراگراف بخش بحث، در مقاله اخیر NEJM در اینجا آمده است:

«در نتیجه، کارآزمایی ما تأثیر مثبت مفروض را در بیمارانی که در معرض خطر بالای عوارض بودند نشان نداد.»

بااین‌حال، یک بخش نتیجه‌گیری جداگانه معمولاً برای چکیده‌ها مناسب است. مرورهای سیستماتیک باید دارای بخش تفسیر باشند.

بخش‌های دیگر مقاله پژوهشی شما مستقل از ساختار IMRAD عبارت‌اند از:

جداول و شکل‌ها پایه و اساس روایت شما هستند. آنها خود داستان هستند. ویراستاران، داوران و خوانندگان معمولاً ابتدا به عناوین، چکیده‌ها و جداول و شکل‌ها نگاه می‌کنند. شکل‌ها و جداول باید به‌تنهایی شیوا و جامع باشند و یک داستان کامل را بیان کنند. خوانندگان شما نباید به متن اصلی مراجعه کنند.

چکیده‌ها می‌توانند به‌صورت آزاد یا ساختاریافته با عنوان فرعی باشند. همیشه از قالب مشخص شده توسط ناشر پیروی کنید. JMLA از چکیده‌های ساختاریافته برای مقالات تحقیقاتی استفاده می‌کند. بخش‌های اصلی چکیده ممکن است شامل مقدمه (پیش‌زمینه، سؤال یا فرضیه)، روش‌ها، نتایج، نتیجه‌گیری و پیامدها باشد؛ بنابراین چکیده خود را با پیشینه مطالعه خود شروع کنید و سپس با سؤال مطرح شده شروع کنید. در مرحله بعد، خلاصه‌ای سریع از روش‌های مورداستفاده در مطالعه خود ارائه دهید. در مرحله بعدی نتایج کلیدی با داده‌های خام محدود (در صورت وجود) و پس از آن نتیجه‌گیری که به سؤالات پرسیده شده پاسخ می‌دهد  را قرار دهید.

چکیده‌ها می‌توانند به‌صورت آزاد یا ساختاریافته با عنوان فرعی باشند. همیشه از قالب مشخص شده توسط ناشر پیروی کنید. JMLA از چکیده‌های ساختاریافته برای مقالات تحقیقاتی استفاده می‌کند. بخش‌های اصلی چکیده ممکن است شامل مقدمه (پیش‌زمینه، سؤال یا فرضیه)، روش‌ها، نتایج، نتیجه‌گیری و پیامدها باشد؛ بنابراین چکیده خود را با پیشینه مطالعه خود شروع کنید و سپس با سؤال مطرح شده ادامه دهید. در مرحله بعد، خلاصه‌ای سریع از روش‌های مورداستفاده در مطالعه خود ارائه دهید. در مرحله بعدی نتایج کلیدی با داده‌های خام محدود (در صورت وجود) و پس از آن نتیجه‌گیری که به سؤالات پرسیده شده پاسخ می‌دهد  را قرار دهید.

نکات مقاله پژوهشی

  • بهتر است نوشتن نسخه خطی ابتدایی با جداول و شکل‌های شما شروع شود. آنها داستان شما را روایت می‌کنند. شما می‌توانید بخش‌های خود را به هر ترتیبی بنویسید. بسیاری توصیه می‌کنند نتایج خود را بنویسید و سپس روش‌ها، مقدمه، بحث و چکیده را بنویسید.
  • ما به نویسندگان پیشنهاد می‌کنیم دست‌نوشته‌های خود را با صدای بلند برای گروهی از کتابداران قرائت کنند. به دنبال برق چشم شنودگان باشید و در صورت لزوم بخش‌های موردنیاز را اصلاح کنید.
  • هر پاراگراف باید واضح باشد.
  • هر پاراگراف باید به این سؤال خوانندگان شما پاسخ دهد که: «چرا این را به من می‌گویید؟»

همه قالب‌ها پذیرفته می‌شوند

JMLA از تمام قالب‌های دست‌نوشته‌های تحقیقاتی استقبال می‌کند. از جمله: مطالعات قطعی، مطالعات اولیه، مطالعات توصیفی انتقادی، و مطالعات آزمایشی مفهومی. ما از گزارش‌های کوتاه و نامه‌های تحقیقاتی استقبال می‌کنیم. اما JMLA چیزی بیش از یک مجله تحقیقاتی است. ما همچنین از مطالعات موردی، نظرات، نامه‌هایی به سردبیر درباره مقالات و مقالات مروری استقبال می‌کنیم.

 

منبع

 

مترجم:مریم محجوب

مطالعه صدها مطلب علمی در حوزه بیولوژی

آرشیو جدیدترین خبرهای روز دنیای بیولوژی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید