مقید کننده موش آزمایشگاهی

مقید کننده موش آزمایشگاهی

مهار کردن حیوانات آزمایشگاهی همیشه یکی از معضلات محققان بوده است. برای اینکه یک حیوان را به درستی و با ملاحظات اخلاقی مهار کرد باید از نظر رفتاری آن حیوان را شناخت. در جوندگان آزمایشگاهی، که عموما موش کوچک آزمایشگاهی و موش صحرایی می باشند، مهار کردن اصول و قواعد خاصی دارد. برای جابجایی موش های کوچک آزمایشگاهی از دم آن ها استفاده می شود و برای مهار کردن پوست پشت گردن گرفته می شود. اما موش های صحرایی (رت) علاقه‌ای به گرفته شدن از دم ندارند و از نظر اخلاقی بهتر است از زیر شکم گرفته شوند.

در هر صورت برای انجام اعمالی مانند تزریقات، گاواژ و خونگیری بر روی حیوانات باید آن ها مهار کرد تا حرکت حیوان مانع انجام کار نشود. همچنین در موش های آزمایشگاهی زمانی که درد احساس شود و حیوان احساس خطر کند، اقدام به گاز گرفتن می کند.

یکی از تکنیک های مهم کار با حیوانات آزمایشگاهی خونگیری از دم می باشد. در خونگیری از دم سوزن سرنگ باید به درستی وارد سیاهرگ های دمی شده و خونگیری انجام شود. طبیعتا خونگیری از دم موش در حالت مهار امری دشوار می باشد. به همین جهت محققان ابزاری تحت عنوان مقید کننده (restrainer) را ارائه داده اند. مقید کننده ها می توانند در انواع مختلف ساخته شوند اما ساختار همه آن ها به گونه‌ای است که موش داخل یک مجرای تنگ قرار گرفته و دم آن ها در دسترس و خارج مقید کننده خواهد بود. ورود حیوان به داخل مقید کننده می تواند استرس زا باشد و این امر بر روی فاکتور های مختلف خونی که مورد بررسی قرار خواهد گرفت تاثیر گذار باشد. از طرفی زمانی که موش وارد مقید کننده می شود با چرخش بدن خود سعی در خارج شدن از مقید کننده خواهد داشت. چرخش بدن موش می تواند موجب حرکت دم و خروج سوزن از رگ دمی شود. لذا می توان قبل از ورود حیوان به داخل مقید کننده، آن را به شکل سطحی با استفاده از ترکیبات بیهوش کننده استنشاقی، بیهوش نمود.

دم موش دارای 4 رگ که یکی سرخرگی و سه تای آن سیاهرگی می باشد. رگ سرخرگی در بخش پایینی دم قرار گرفته و رگ بطنی نامیده می شود. در صورتی که به اشتباه سرخرگ سوراخ شود می تواند موجب مرگ حیوان شود. 2 رگ سیارگی در دو طرف دم قرار گرفته که سیاهرگ های جانبی نامیده می شود. همچنین یک سیاهرگ در بخش بالای دم قرار گرفته که سیاهرگ پشتی نامیده می شود. زمانی که موش در مقید کننده قرار می گیرد باید رگ متسع شود. بدین جهت از لامپ فروسرخ و یا پد گرم کننده استفاده می شود.

لیست تجهیزات آزمایشگاه ژنیران

آشنایی با داستگاه های آزمایشگاهی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.3 / 5. تعداد رای دهندگان: 6

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *