مه مغزی چیست؟

“مه مغزی” یک بیماری نیست. این واژه برای علائم خاصی استفاده می‌شود که می‌تواند بر توانایی تفکر شما تأثیر بگذارد. ممکن است احساس سردرگمی یا بی‌نظمی کنید یا تمرکز یا بیان افکار خود در کلمات برای شما دشوار باشد.

  • بارداری

بسیاری از زنان به سختی می‌توانند مطالب را به حافظه بسپارند. حمل نوزاد می‌تواند بدن شما را به طرق مختلف تغییر داده و مواد شیمیایی آزاد شده برای محافظت و تغذیه کودک شما ممکن است مشکلات حافظه را برای شما به همراه داشته باشد.

  • مالتیپل اسکلروزیس (MS)

این بیماری بر سیستم عصبی مرکزی شما تأثیر گذاشته و می تواند نحوه “تعامل” مغز شما با بقیه بدن را تغییر دهد. حدود نیمی از افرادی که مبتلا به MS هستند با حافظه، توجه، برنامه ریزی یا زبان مشکل دارند. تمرینات یادگیری و حافظه می‌تواند کمک کننده بوده و یک درمانگر می‌تواند روشهای جدیدی را برای انجام وظایفی که با آنها مشکل دارید به شما ارائه دهد.

  • دارو

برخی از انواع داروهای بدون نسخه می‌توانند باعث مه مغزی شوند. اگر دارو مصرف می‌کنید و متوجه می شوید که تفکرات شما آنطور که باید روشن نیست یا ناگهان چیزهایی را به خاطر نمی‌آورید، با پزشک خود در ارتباط باشید و حتماً تمام داروهایی که مصرف می‌کنید را اطلاع دهید.

  • سرطان و درمان سرطان

شیمی درمانی یک روش درمانی برای سرطان است که از داروهای قوی استفاده می شود و گاهی اوقات می‌تواند منجر به “شیمی درمانی مغز” نامیده می شود. ممکن است در به خاطر سپردن جزئیات مانند نام یا تاریخ و در انجام چند کار مشکل داشته باشید و انجام کارهای شما زمان بیشتری نیاز داشته باشد. این علائم معمولا به سرعت از بین می‌روند، اما برخی از افراد می‌توانند تا مدت ها بعد از درمان این علائم را داشته باشند. همچنین سرطان به خودی خود نیز می‌تواند باعث “مه مغزی” شود.

  • یائسگی

وقتی زنان به این مرحله از زندگی برسند، یادگیری یا به خاطر سپردن مطالب برای آنها دشوارتر می‌شود. این اتفاق یک سال پس از آخرین قاعدگی آنها رخ می‌دهد، معمولاً در حدود 50 سالگی. همراه با مه مغزی، ممکن است فرد دچار گرگرفتگی، تعریق ناگهانی، افزایش ضربان قلب و افزایش دمای بدن و سایر تغییرات شود. مکمل های هورمونی و سایر انواع داروها ممکن است کمک کنند.

  • سندرم خستگی مزمن (CFS)

با این شرایط، بدن و ذهن شما برای مدت طولانی خسته است. ممکن است احساس سردرگمی، فراموشی و عدم تمرکز کنید. هیچ درمان شناخته شده ای برای CFS وجود ندارد، اما دارو، ورزش و گفتار درمانی ممکن است کمک کننده باشند.

  • افسردگی

ممکن است همه چیز را خوب به خاطر نیاورید یا نتوانید به راحتی به مشکلات فکر کنید. به سختی می‌توان دانست که آیا این امر با از دست دادن انرژی و انگیزه ناشی از افسردگی ارتباط دارد یا افسردگی بر مغز شما تأثیر می گذارد و باعث ایجاد مه می شود. درمان افسردگی، که شامل دارو درمانی و گفتگو درمانی است، به شما در بازگشت به مسیر اصلی کمک می‌کند.

  • خواب

شما به خواب احتیاج دارید تا به مغزتان کمک کند تا آنطور که باید کار کند، اما بیش از حد آن می تواند باعث ایجاد مه در شما شود. برای داشتن یک خواب خوب، باید از کافئین و الکل بعد از ناهار و قبل از خواب اجتناب کنید و رایانه و تلفن هوشمند را از اتاق خواب خود دور کنید. اگر فکر می کنید مه مغزی شما ممکن است ناشی از اختلال خواب مانند آپنه، بی خوابی یا نارکولپسی (narcolepsy) (شایع‌ترین علت نورولوژیک خواب آلودگی بیش از حد روزانه است. علت این بیماری کمبود ماده‌ای به نام هیپوکراتین در سیستم عصبی مرکزی است که در تنظیم خواب و بیداری انسان نقش دارد و کمبود آن منجر به این بیماری می‌گردد) باشد.

  • لوپوس

بیماری لوپوس (یکی از انواع بیمارهای خود ایمنی است که در نتیجه حمله سیستم ایمنی بدن به بافت ها و اندام های خودی ایجاد می شود. این حملات باعث التهاب، ورم و آسیب نقاط مختلف بدن همچون مفاصل، پوست، کلیه ها، خون، قلب و ریه می شود. هرچند درمان کاملی برای لوپوس وجود ندارد، اما از درمان هایی جهت کنترل بیماری و کاهش شدت آن کمک گرفته می شود.

حدود نیمی از افراد مبتلا به لوپوس، با حافظه، گیجی یا عدم تمرکز مشکل دارند. هیچ درمانی وجود ندارد، اما دارو و صحبت با یک درمانگر می تواند کمک کننده باشد.

مطالعه صدها مطلب علمی در حوزه بیولوژی

آرشیو جدیدترین خبرهای روز دنیای بیولوژی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

2 دیدگاه برای “مه مغزی چیست؟

  1. کاربر ژنیران گفته:

    با سلام و عرض ادب
    بنده مشکل مه مغزی دارم
    واقعا حالت بسیار بد و کلافه کننده ای هست صداها برام گنگ میشه مزه غذا رو متوجه نمیشم طپش قلب میگیرم حافظه م به شدت کاهش پیدا میکنه قدرت تکلمم تحت تاثیر قرار میگیره یادگیریم افت پیدا میکنه. واز همه بدتر این حالت ها ربط پیدا کرد به افکار وسواسی یعنی هر وقت احساس گناه از چیزی کنم به صورت نیمه هشیار مغزم مه آلود میشه.من چه باید بکنم؟خستم چون در تمام روابطم به مشکل خوردم ممنون میشم راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *