میکروسکوپ اینورت چیست؟

میکروسکوپ اینورت

میکروسکوپ اینورت: راهنمای جامع برای دانشجویان میکروبیولوژی و تکنسین‌های آزمایشگاهی

میکروسکوپ یک ابزار ضروری است که در اکثر آزمایشگاه‌ها استفاده می‌شود. بدون کمک این ابزار خارق‌العاده، ما چیزی در مورد میکروارگانیسم‌های اطراف خود نمی‌دانستیم.

همان‌طور که علم تکامل می‌یابد و خود را به شاخه‌های تخصصی تقسیم می‌کند، میکروسکوپ نیز توسعه یافته و چندین نوع مختلف از آن در دنیای علمی امروز شناخته شده است. هر یک  از میکروسکوپ‌ها برای بررسی اندازه‌های مختلفی از ارگانیسم‌ها استفاده می‌شود. از آنجا که گزینه‌های بسیار زیاد و گیج‌کننده‌ای از میکروسکوپ‌های مختلف پیش روی ماست، دانستن انواع آن می‌تواند به افراد علاقه‌مند کمک کند تا هنگام خرید دستگاه، تصمیم آگاهانه‌تری اتخاذ کنند.

تمرکز اصلی این مقاله‌ی راهنما، بر میکروسکوپ نوری اینورت است؛ زیرا بهترین گزینه برای تحقیقات میکروبیولوژیکی است.

پلیت میکروبی روی میکروسکوپ اینورت

امروزه انواع مختلفی از میکروسکوپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما مبنای مرزبندی بین آنها بر اساس موجودات (میکروارگانیسم‌هایی) است که می‌توان با آن مطالعه کرد. به طور خاص، میکروسکوپ‌ها بر اساس لنز  و ظرفیت خود برای گرفتن و انتقال طول موج و فرکانس نور منعکس شده از جسم مشاهده شده، تقسیم‌بندی می‌شوند. یا به زبان ساده، بر اساس رنگ و کیفیت اشیاء مشاهده شده. پس از بررسی اساس میکروسکوپ و سپس میکروسکوپ نوری اینورت، به محدوده قیمت‌های مختلف آنها و دلیل تفاوت آنها خواهیم پرداخت.

1. مبانی میکروسکوپ نوری

میکروسکوپ با بزرگ‌نمایی بالا، از سال 1800 استفاده می‌شود و نگاه ما به جهان را به شدت تغییر داده است. مکانیسم و ​​اپتیک مورد استفاده در میکروسکوپ‌ها از زمان پیدایش آن (در قرن پانزدهم) به طور قابل توجهی پیشرفت کرده و به کمک آنها، درک ما از عملکردهای سلولی و میکروارگانیسم‌ها نیز پیشرفت کرده است.

اکثر میکروسکوپ‌های ساده دارای چهار جزء اصلی هستند که عبارت‌اند از:

  • منبع نور
  • کندانسور
  • عدسی شیئی
  • عدسی چشمی

با اینکه اپتیک و فناوری ساخت میکروسکوپ در دهه‌های اخیر تغییر کرده است، چهار بخش ذکر شده هنوز مهم‌ترین اجزای کل دستگاه هستند (دیویدسون و همکاران، 2001). این موضوع در مورد میکروسکوپ‌های نوری صادق است.

دو جزء مهم میکروسکوپ، منبع نور و عدسی چشمی (لنز اپتیکال) هستند که برای مشاهده موارد مختلف از آنها استفاده می‌کنیم. نور به جسم مورد مشاهده نفوذ می‌کند و توسط آن جذب می‌شود و سپس توسط عدسی‌هایی که برای گرفتن انعکاس نور تنظیم شده‌اند جذب می‌شود و آن را در قالبی بهتر از آنچه که چشمان ما می‌دیدند به ما منتقل می‌کند.

اما قبل از اینکه بتوانیم به این امر دست یابیم، باید منابع نور، فیلترها و عدسی مختلف را ترکیب کنیم و آنها را با شرایط ماده‌ای که مشاهده می‌کنیم تنظیم کنیم (ویلسون، 2019). عدسی میکروسکوپ‌های نوری را می‌توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد که عبارت‌اند از:

  • لنزهای پلان آکرومات
  • پلان آپوکرومات
  • پلان فلوریت

طیف نوری

هرکدام برای گرفتن طول‌موج‌های مختلف، یعنی رنگ‌های متفاوت تنظیم شده‌اند. پلان آکرومات‌ها برای گرفتن رنگ‌های قرمز و آبی تنظیم شده‌اند.

پلان آپوکرومات‌ها اصلاح‌شده‌ترین موارد هستند و برای گرفتن چهار طول موج (قرمز، آبی، سبز و بنفش) در نظر گرفته شده‌اند.

در نهایت، لنزهای پلان فلوریت جایی بین دو مورد قبلی قرار دارند و برای رنگ‌های قرمز، آبی و سبز تنظیم می‌شوند.

همچنین مواردی به جهت هماهنگی و تنظیم برای طول‌موج‌های نزدیک به فرابنفش و نزدیک به فروسرخ وجود دارد، اما آنها به طور ویژه برای چنین کاربردهایی طراحی و ساخته شده‌اند. میکروسکوپ در کنار پیشرفت‌های اپتیکی، به‌خودی‌خود دستگاه پیچیده‌ای است.

کاوش در تکامل اپتیک مستلزم یک پیشینه تاریخی است که برای دستیابی به درک میکروسکوپ‌های نوری و نحوه عملکرد آنها ضروری نیست. با اینکه این مقاله، راهنمایی مختص به میکروسکوپ نوری اینورت است، اما نیازی نیست جزئیات طراحی آن را بدانیم تا بفهمیم چگونه و در چه ظرفیتی می‌توان از آن استفاده کرد.

همه چیزهایی که تابه‌حال در مورد آنها توضیح داده‌ایم به‌طورکلی به میکروسکوپ مربوط می‌شود. ما به بخش‌های مختلفی که از آن تشکیل شده است نگاه کردیم و نحوه عملکرد آن را توضیح دادیم. بخش بعدی تخصصی‌تر خواهد بود، زیرا این متن، یک راهنمای در نظر گرفته شده برای افرادی است که علاقه‌مند به تهیه میکروسکوپ برای تحقیقات میکروبیولوژیکی هستند و ما قصد داریم گزینه‌های مختلف موجود را به این افراد نشان دهیم.

انواع مختلفی از میکروسکوپ‌ها در حال استفاده هستند و ما بر این باوریم که میکروسکوپ اینورت به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای مطالعه موجودات سلولی و عملکرد آنها است. به همین دلیل است که ما پیش از اینکه این راهنما را با گزینه‌های تجاری میکروسکوپ‌های اینورت موجود در بازار به پایان برسانیم، در مورد آنها اظهار نظر خواهیم کرد.

2. بهترین میکروسکوپ‌های نوری اینورت

لیست زیر شامل چند نمونه از میکروسکوپ‌هایی است که می‌توان آنها را از طریق شرکت‌های مختلفی که در اینترنت فعالیت می‌کنند خریداری کرد. گزینه‌های زیر در محدوده قیمتی متفاوتی است و خواهید دید که ما لیستی از میکروسکوپ‌های مناسب برای همه بودجه‌ها تهیه کرده‌ایم.

به خاطر داشته باشید که این موارد گزینه‌های جهانی مناسب برای همه اندازه‌های مختلف از ارگانیسم‌های موجود نیستند؛ میزان بزرگ‌نمایی اغلب  متناسب با قیمت و پیچیدگی طراحی، تعیین می‌شود.

میکروسکوپ اینورت با دوربین
نمونه ای از میکروسکوپ اینورت با دوربین

AmScope 40X-1500X  میکروسکوپ اینورت فاز کنتراست +  میکروسکوپ فلورسانس با دوربین 6 مگاپیکسلی قوی در نور کم (دارای حساسیت بالا)

این میکروسکوپ اینورت دارای قدرت بزرگ‌نمایی 40، 100، 200، 250، 400، 500، 600، 1000 و 1500 است و همچنین دارای تنظیم کنتراست در شش فاز است.

این میکروسکوپ به همراه یک دوربین دیجیتال 6 مگاپیکسلی قدرتمند در نور کم ارائه می‌شود که برای ثبت تصاویر در حین مشاهده استفاده می‌شود و همچنین دارای نرم‌افزار پردازش و اندازه گیری برای Windows XP/Vista /7/8/10 است.

این میکروسکوپ از سیستم روشنایی کوهلر استفاده می‌کند و برای فاز کنتراست و فلورسانس مناسب است.

میکروسکوپ اینورت بیولوژیکی سه چشمی (تریبنوبولار) Omano OM900-T – 100x-640x

این مدل به اندازه مدل قبلی پیشرفته نیست، اما با این وجود تمام ویژگی های مرتبط با یک میکروسکوپ نوری اینورت را ارائه می‌دهد. این مدل دارای عدسی شیئی آکروماتیک سه پلانه (با بزرگ‌نمایی 10،25،40) و عدسی شیئ کنتراست یک فاز (با بزرگ‌نمایی 10) است. این مدل همچنین از منبع روشنایی هالوژنی استفاده می‌کند. این میکروسکوپ در مقایسه با سایر مدل‌های موجود در بازار از قیمت مناسبی برخوردار است.

میکروسکوپ اینورت Epi-Fluorescence

این میکروسکوپ از یک فیلتر مکعب تک باندی و شش عدسی شیئی استفاده می‌کند و دارای یک اینورتر سه چشمی است. این دستگاه با پلان شیئی با بزرگ‌نمایی 10، 25، 40، همراه با 3 صفحه روشن و 3 کنتراست فاز ساخته شده است. سیستم روشنایی 30 وات و هالوژن است.

میکروسکوپ اینورت سه چشمی دیجیتال AmScope IN200TA-M

 این مدل، میکروسکوپی مقرون‌به‌صرفه است. بااین‌حال تمام ویژگی‌های اصلی که چنین دستگاهی باید داشته باشد را دارد. جدای از آن، دوربینی برای ثبت تصاویر از محیط‌های کشت مشاهده شده تعبیه شده است. این مدل به دلیل ویژگی‌ها و قیمت نسبتاً مقرون‌به‌صرفه بسیار محبوب است و خواهید دید که اغلب موجودی آن سریعاً تمام می‌شود.

میکروسکوپ اینورت قابل حمل
میکروسکوپ اینورت قابل حمل مدل bolioptics

میکروسکوپ اینورت ترکیبی بیولوژیکی قابل‌حمل BoliOptics 40X-400X

این میکروسکوپ به طور ویژه برای کارهای میدانی طراحی شده است، یعنی می‌توان آن را به راحتی حمل کرد و در مکان‌های مختلف استفاده کرد.

طراحی دستگاه به اندازه مدل‌های دیگر قوی نیست، اما وظیفه اصلی آن ارائه کمک در خارج از آزمایشگاه است و به خوبی این هدف را انجام می‌دهد.

 

3. مناسب‌ترین میکروسکوپ نوری اینورت؟

میکروسکوپ نوری اینورت همان‌طور که از نامش پیداست با میکروسکوپ نوری معمولی متفاوت است؛ زیرا منبع نور و عدسی شیئی در آن به صورت معکوس هستند. در میکروسکوپ‌های معمولی، چشم از بالا به فرایند بیولوژیکی نگاه می‌کند و منبع نور از پایین به آن می‌تابد.

در میکروسکوپ‌های اینورت، منبع نور از بالا می‌تابد و عدسی شیئی در زیر قرار می‌گیرد. این روش میکروسکوپی بهتر از تکنیک‌های مرسوم در نظر گرفته می‌شود و همچنین توسط دانشمندان در رشته‌های مختلف ترجیح داده می‌شود.

پنج دلیل وجود دارد که چرا میکروسکوپ‌های نوری برای مشاهده میکروارگانیسم‌ها و آماده‌سازی‌های سلولی بهتر هستند. میکروسکوپ اینورت به شما آزادی عمل بیشتری نسبت به مدل‌های عمودی معمولی می‌دهد، زیرا ماده مشاهده‌شده بالای عدسی شیئی قرار می‌گیرد و می‌توانید موقعیت آن را بادقت بیشتری کنترل کنید.

آنها همچنین برای آزمایشگاه‌هایی که مجبورند نمونه‌های زیادی را در طی یک روز بررسی کنند، مناسب‌تر هستند، زیرا تغییر ظروف مورد استفاده برای ذخیره‌سازی موارد مشاهده شده ضروری است. میکروسکوپ اینورت از آسیب رساندن به جسم با فشار دادن آن به داخل نمونه جلوگیری می‌کند، این مورد اغلب در مورد میکروسکوپ‌های عمودی صدق می‌کند.

میکروسکوپ‌های اینورت، عدسی شیئی را از ظرف نگهدارنده جدا نگه می‌دارند. هم چنین زمان آماده‌سازی نمونه کوتاه می‌شود زیرا نیازی به محافظت از آن از هر دو طرف ندارید. در نهایت، میکروسکوپ اینورت تصویر را همان‌طور که می‌بینید نشان می‌دهد؛ ولی میکروسکوپ‌های نوری ایستاده معمولی تصویری معکوس از ماده مشاهده‌شده را منتقل می‌کنند.

4. نکات مهم

  • میکروسکوپ نوری از قرن پانزدهم مورد استفاده قرار گرفت و از آن زمان به طور قابل توجهی تکامل یافته است.
  • تکامل میکروسکوپ به دلیل پیشرفت در اپتیک ممکن شده است.
  • زیرا نور با ماده به گونه‌ای برهم‌کنش دارد که بتوانیم کار با میکروسکوپ را پیش‌بینی کنیم.
  • چهار بخش اصلی هر میکروسکوپ عبارت‌اند از منبع نور، کندانسور، عدسی شیئی و عدسی چشمی.
  • میکروسکوپ‌ها به ما اجازه می‌دهند جزئیاتی را ببینیم که بینایی طبیعی ما هرگز نمی‌تواند ببیند.
  • میکروسکوپ نوری اینورت بر اساس همان اصل میکروسکوپ نوری معمولی عمل می‌کند، تفاوت در محل قرارگیری عدسی شیئی و منبع نور است.
  • میکروسکوپ نوری اینورت برای مطالعه موجودات میکروبیولوژیکی و بافت‌های سلولی مناسب است.

جهت خرید و اطلاع از قیمت و موجودی این محصول با ما تماس بگیرید یا از این سایت دیدن فرمایید

همچنین از صفحات زیر دیدن فرمایید:

منبع

مترجم: مریم محجوب

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

4.5 / 5. تعداد رای دهندگان: 15

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

4 دیدگاه برای “میکروسکوپ اینورت چیست؟

  1. کاربر ژنیران گفته:

    باسلام قیمت میکروسکوپ اینورت المپوس با کارکرد آزمایشگاه ناباروری

  2. کاربر ژنیران گفته:

    میخواستم بدونم قیمت این میکروسکوپ دقیقا همین مدل ؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *