نوشیدنی‌های انرژی‌زا چقدر خطرناک هستند؟

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

نکات کلیدی
• نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی سطوح بالایی از کافئین، قند و انواع دیگر محرک‌های مجاز هستند.
• متخصصان هشدار می‌دهند که نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌توانند فشار خون را افزایش داده و باعث نامنظم شدن ریتم قلب شوند.
• ترکیب الکل و نوشیدنی‌های انرژی‌زا ممکن است مشکلات فراوانی را برای بدن به همراه داشته باشند و باعث زیاده روی در نوشیدن شوند.


اخبار سلامتی

نوشیدنی‌های انرژی‌زا یکی از محبوب‌ترین مکمل‌های غذایی در آمریکا هستند که برای برخی گروه‌های سنی پس از مولتی ویتامین‌ها در رتبه دوم قرار دارند. در واقع، بیش از ۳۰٪ از نوجوانان ۱۲ تا ۱۷ ساله به طور منظم نوشیدنی‌های انرژی‌زا مصرف می‌کنند.
کارشناسان هشدار می‌دهند که این نوشیدنی‌های حاوی کافئین بالا و اغلب شیرین ممکن است با افزایش فشار خون، افزایش وزن، سردرد، اضطراب، پوسیدگی دندان، کم آبی بدن و بیماری‌های قلبی مرتبط باشند.
اما همچنان با وجود این خطرات، محبوبیت نوشیدنی‌های انرژی‌زا در حال افزایش است. سلبریتی‌ها این نوشیدنی‌ها را در TikTok تبلیغ می‌کنند و انتظار می‌رود فروش جهانی نوشیدنی‌های انرژی‌زا تا پایان سال جاری به بالای ۵۳ میلیارد دلار برسد! و تا سال ۲۰۲۷ نیز افزایش ۷.۱٪ پیش‌بینی می‌شود.

همچنین اخبار  بیشتری بخوانید:

انسان ها پروتئین کمتری از گوشت گیاهی نسبت به گوشت معمولی جذب می‌کنند

آیا روغن کانولا می‌تواند مضر باشد؟

 

چرا نوشیدنی‌های انرژی‌زا تا این اندازه محبوب هستند؟

از آنجایی که نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی سطوح بالایی از کافئین هستند، باعث تقویت ذهنی و جسمی می‌شوند. آن‌ها اغلب توسط ورزشکاران برای افزایش عملکرد و توسط دانش‌آموزان برای افزایش انرژی در ساعات مطالعه استفاده می‌گردد.
کافئین تا چه حد بی‌خطر است؟
طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA)، ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز برای اکثر بزرگسالان بی‌خطر است. این مقدار برابر است با حدود ۴ فنجان قهوه یا یک قوطی 300 گرمی کوکاکولا. برای جوانان، مقدار مصرف کافئین بسیار کمتر است. پریسیلا مپسی (Priscilla Mpasi)، پزشک متخصص اطفال و رئیس منطقه ۲ انجمن پزشکی ملی، گفت: «اگر نوجوانی در حال مصرف کافئین است، حداکثر مقداری که باید در روز مصرف کند ۱۰۰ میلی‌گرم می‌باشد.
میزان کافئین در انواع نوشیدنی‌های انرژی‌زا:
• ردبول: یک قوطی 250 گرمی حاوی ۸۰ میلی‌گرم کافئین است.
• Monster: یک قوطی 500 گرمی حاوی ۱۶۰ میلی‌گرم کافئین است.
• نوشیدنی انرژی‌زای سلسیوس: یک قوطی 500 گرمی حاوی ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین است.
• نوشیدنی انرژی‌زای بنگ: یک قوطی 500 گرمی حاوی ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین است.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی بیش از ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین هستند و این یکی از دلایلی است که آکادمی پزشکی اطفال آمریکا (AAP) توصیه می‌کند کودکان یا نوجوانان از مصرف این نوشیدنی‌ها خودداری کنند.
طبق گزارش مرکز ملی پزشکی مکمل و جایگزین (NCCIH)، نوشیدنی‌های انرژی زای 500 گرمی به طور متوسط حاوی ۷۰ تا ۲۴۰ میلی‌گرم کافئین هستند. Bang، یک شرکت در حال رشد که تبلیغات آن در TikTok رایج شده، در هر نوشیدنی انرژی‌زای 500 گرمی خود، از ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین استفاده کرده است. این محصول حتی دارای یک برچسب هشدار‌دهنده نیز می‌باشد که مصرف آن برای کودکان زیر ۱۸ سال “توصیه نمی‌شود” و نباید همزمان با سایر محصولات حاوی کافئین مصرف گردد.
سایر مواد به کارگرفته شده نیز مشکل‌ساز هستند
در حالی که سطوح بالای کافئین دلیل اصلی احتیاط کارشناسان نسبت به مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زاست، مپسی گفت که او همچنین نگران سایر افزودنی‌های نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم می‌باشد.
او می‌گوید: به جز کافئین، محرک‌های مجاز دیگری مانند گوارانا، تورین، ال-کارنیتین نیز در بازار وجود دارند که می‌توانند در نوشیدنی‌های انرژی‌زا به کار رفته باشند.
کارشناسان می‌گویند: هنوز اطلاعات کافی در مورد سطوح ایمنی و خطرات مصرف سایر افزودنی‌ها در این نوشیدنی‌ها وجود ندارد.
نوشیدنی‌های انرژی‌زا ممکن است به بیماری‌های قلبی منجر شوند:
مارتا گولاتی، پزشک متخصص قلب و عروق در موسسه قلب Cedars-Sinai، گفت که یکی از بزرگترین نگرانی‌ها در مورد نوشیدنی‌های انرژی‌زا، ایجاد بی‌نظمی در ریتم قلب است که به عنوان آریتمی شناخته می‌شود و می‌تواند به دلیل “تحریک بیش از حد قلب” رخ دهد.
آریتمی می‌تواند بر میزان خون پمپاژ شده در سراسر بدن تأثیر گذار باشد و باعث احساس ضعف شود. با گذشت زمان، آریتمی‌های درمان نشده می‌توانند منجر به شرایط حاد‌تر یا حتی مرگ شوند.

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

گولاتی (Gulati) گفت: «موضوع دیگری که فکر می‌کنم مردم آن را دست کم می‌گیرند تأثیر نوشیدنی‌های انرژی‌زا بر فشار خون است.
یک کارآزمایی تصادفی کنترلی در سال ۲۰۱۹ نشان داد که نوشیدنی‌های انرژی‌زا فشار خون را در بزرگسالان جوان سالم افزایش می‌دهد.
گولاتی گفت: نوشیدنی‌های انرژی‌زا ممکن است خطر بیشتری را برای افرادی که از قبل سابقه فشار خون بالا دارند ایجاد نماید؛ زیرا این نوشیدنی‌ها می‌توانند فشار خون آن‌ها را به طور منظم افزایش دهند. با این حال، او اذعان دارد که بسیاری از مردم به خصوص جوانان حتی متوجه نمی‌شوند یا از فشار خون بالای خود مطلع نیستند.
مصرف طولانی مدت نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند منجر به نارسایی قلبی یا حملات قلبی شود، اما کارشناسان بر این باورند که آزمایش این ارتباط با کارآزمایی‌های تصادفی کنترلی دشوار است. این فقدان شواهد، متخصصان را به طور گسترده در مورد نوشیدنی‌های انرژی‌زا محتاط‌تر می‌سازد.
گولاتی گفت: به نظر من، مردم باید مراقب مصرف این گونه نوشیدنی‌ها باشند.

الکل، شرایط را وخیم‌تر می‌کند

علاوه بر نگرانی در مورد مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا به تنهایی، کارشناسان همچنین نسبت به ترکیب الکل با نوشیدنی‌های انرژی‌زا نیز هشدار می‌دهند. مپسی گفت که الکل به عنوان یک عامل کاهنده فعالیت بدنی عمل می‌کند در حالی که نوشیدنی‌های انرژی زا یک محرک هستند که این تداخل، می‌تواند انتقال‌دهنده‌های عصبی بدن شما را گیج کند.
او گفت: “مغز شما سیگنال‌های مختلفی دریافت می‌کند – شما نمی‌دانید مغز و بدن شما چگونه به نوشیدن الکل و یک نوشیدنی انرژی‌زا به طور همزمان واکنش نشان می‌دهند.”
در سال ۲۰۱۰، FDA با نوشیدنی‌های الکلی کافئین‌دار برخورد کرد که باعث شد شرکت‌هایی مانند Four Loko دستورالعمل خود را اصلاح کنند و کافئین، گوارانا و تورین را از محصولاتشان حذف کنند.
با این حال، Jägerbombs، Vodka Redbulls، و دیگر کوکتل‌های نوشیدنی انرژی‌زا هنوز در بارها فروخته می‌شوند و در خانه مخلوط می‌شوند. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری (CDC) در سال ۲۰۱۷ گزارش داد که تقریباً ۳۲٪ از بزرگسالان ۱۹ تا ۲۸ ساله در سال گذشته یک نوشیدنی انرژی‌زای الکل‌دار مصرف کرده‌اند.
گولاتی گفت که ترکیب الکل با کافئین به این معنی است که مدت بیشتری طول می‌کشد تا کافئین از بدن شما خارج شود. او گفت: «این بدان معناست که شما برای مدت طولانی‌تری نسبت به زمانی که هر یک از آن‌ها را جداگانه مصرف می‌کردید تحریک می‌شوید.
کارشناسان می‌گویند که این تحریک اضافی باعث می‌شود افراد به سمت مصرف الکل، گرایش بیشتری داشته باشند. CDC گزارش داد: جوانانی که الکل و نوشابه‌های انرژی‌زا را با هم مصرف می‌کردند نسبت به افرادی که این مواد را با هم ترکیب نمی‌کردند بیشتر در معرض گرایش به نوشیدن الکل قرار داشتند.

 

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

سطح ایمنی نوشیدنی‌های انرژی‌زا

در حالی که یک نوشیدنی انرژی‌زا ممکن است حاوی کمتر از ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین باشد که توسط FDA ایمن در نظر گرفته می‌شود، افرادی که به این نوشیدنی‌ها متکی هستند ممکن است بیش از یک نوشیدنی مصرف کنند تا اثرات مشابهی را احساس نمایند.
یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ روی دانشجویان پرستاری که از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای بیدار ماندن در حین مطالعه برای امتحانات استفاده می‌کردند، نشان داد که برخی از دانشجویان در طول هفته ۳۰ نوشیدنی انرژی‌زا مصرف می کردند!
گولاتی گفت: «اثراتی که ممکن است در اوایل زمانی که این نوشیدنی‌های انرژی‌زا را مصرف می‌کنند شامل احساس بیداری، تحریک و انرژی بیشتر می‌شود. شایان ذکر است که این اثرات به مرور زمان از بین می‌روند.
برخی از ورزشکاران نیز از نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای عملکرد بهتر خود استفاده می‌کنند، اما کارشناسان می‌گویند مهم است که ابتدا در مورد مزایا و معایب آن با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی مورد اعتماد صحبت کنید.
گولاتی گفت: «تصور نکنید که تولیدکنندگان مواد غذایی و نوشیدنی، بهترین منافع شما را می‌خواهند. “آن‌ها فقط سعی می‌کنند محصول خود را به شما بفروشند.”
این به چه معناست؟
علاوه بر کافئین و سایر افزودنی‌های محرک، بسیاری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی سطوح بالایی از قند هستند. کارشناسان بر این باورند که محتوای قند موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند باعث افزایش وزن و پوسیدگی دندان شوند.
خلاصه
کارشناسان هشدار می‌دهند که این نوشیدنی‌های حاوی کافئین بالا و اغلب شیرین ممکن است با افزایش فشار خون، افزایش وزن، سردرد، اضطراب، پوسیدگی دندان، کم آبی بدن و بیماری‌های قلبی مرتبط باشند.

همچنین مطالب علمی بیشتری بخوانید:

متابولیسم چیست؟

اکتومورف (Ectomorph): ویژگی‌های نوع بدن و برنامه‌های غذایی

 

منبع

نام مترجم: نگارالسادات موسوی

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *