نوشیدن قهوه سلامت زنان باردار را به خطر نمی‌اندازد.

نوشیدن قهوه سلامت زنان باردار

 

نوشیدن قهوه سلامت زنان باردار را به خطر نمی‌اندازد : در یک تحقیق بر روی 2529 زن باردار، میزان مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار با کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری در ارتباط بود. خبر خوب برای بانوان باردار که علاقه‌مند به قهوه می‌باشند:

به گفته محققان دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا و موسسه ملی بهداشت، مصرف مقدار کم کافئین در دوران بارداری می‌تواند به کاهش خطر دیابت بارداری کمک کند. این مطالعه و نتیجه آن در مجله JAMA Network Open منتشر شد.

استفانی هینکل (Stefanie Hinkle) استادیار اپیدمیولوژی در دانشگاه پنسیلوانیا و مدیر تحقیقاتی این مطالعه اشاره کرد : ما قادر به فهم ارتباط بین مصرف بالاتر از حد توصیه شده کافئین و عوارض آن نیستیم، ولی  اکنون می‌دانیم که میزان مصرف کم یا متوسط کافئین عامل افزایش خطر ابتلا به دیابت بارداری، پره‌اکلامپسی(preeclampsia) یا فشار خون بالا برای مادران باردار نیست.

کالج آمریکایی متخصصان زنان و زایمان (ACOG) توصیه می‌کند که زنان باردار مصرف کافئین خود را به کمتر از 200 میلی گرم (حدود دو فنجان) در روز کاهش دهند. این توصیه براساس مطالعاتی است که ارتباط قابل توجهی بین مشکلات دوران بارداری و سطوح بالای کافئین را بیان می‌دارد. با این حال، اطلاعات محدودی در ارتباط با مصرف کافئین و تاثیر آن بر سلامت مادر وجود دارد.

برای درک بهتر این ارتباط، محققان داده‌های ۲۵۲۹ فرد باردار شرکت کننده در این آزمایش را که بین سال‌های ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ در مؤسسه ملی سلامت کودک و توسعه انسانی (NICHD) ثبت ‌نام کرده بودند، مطالعه کردند.در هنگام ثبت نام و در هر ملاقات پس از ثبت نام، زنان باردار مصرف هفتگی قهوه کافئین دار، چای کافئین دار، نوشابه و نوشیدنی‌های انرژی زا خود را گزارش کردند. همچنین غلظت کافئین در پلاسمای شرکت کنندگان در هفته دهم تا سیزدهم بارداری آنها اندازه گیری شد.

این تیم تحقیقاتی دریافتند که مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار در هفته‌های دهم تا سیزدهم بارداری با خطر دیابت بارداری ارتباطی ندارد. در طول سه ماهه دوم بارداری، نوشیدن 100 میلی گرم کافئین در روز با کاهش 47 درصدی خطر دیابت بارداری همراه بود.همچنین هیچ تفاوت آماری معنی داری در میزان فشار خون ، بین افرادی که در دوران بارداری کافئین مصرف کرده بودند و مصرف نکرده‌ بودند، وجود ندارد.

محققان همچنین اشاره کردند که یافته‌های جدید آنها با مطالعاتی که نشان داده‌اند کافئین با بهبود تعادل انرژی و کاهش توده چربی مرتبط است، مطابقت دارد.با این حال محققان به این موضوع نیز اشاره می‌کنند که این نتایج می‌تواند به دلیل وجود سایر ترکیبات موجود در قهوه و چای (مانند مواد شیمیایی گیاهی) باشد و این مواد شیمیایی می‌توانند بر التهاب و مقاومت به انسولین تأثیر بگذارند و خطر ابتلا به دیابت بارداری را کاهش دهند.

همچنین مطالعات قبلی از همان گروه مورد آزمایش نشان داده است که مصرف کافئین در دوران بارداری (حتی در مقادیر کمتر از 200 میلی گرم توصیه شده در روز) با اندازه گیری‌های آنتروپومتریک نوزادان مرتبط است.هینکلن به این موضوع نیز اشاره کرد که، به زنانی که مشروب نمی‌خورند، توصیه نمی‌شود که نوشیدنی‌های کافئین‌دار را برای کاهش خطر ابتلا به دیابت بارداری مصرف کنند.

در آخر نتایج تحقیقات ما می‌تواند به زنانی که در حال حاضر میزان کم تا متوسط ​​کافئین را مصرف می‌کنند اطمینان دهد که این میزان مصرف کافئین سلامتی مادر را به خطر نمی‌اندازد.

مترجم: محمد معین باشی

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *