نوشیدن چای خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد!

نوشیدن چای

به طرز شوکه کننده‌ای ساده: برای کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، چای بیشتری بنوشید!

نوشیدن چای خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می‌دهد.

مطالعه‌ای روی بیش از یک میلیون بزرگسال نشان می‌دهد که نوشیدن چای زیاد ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد.نوشیدن چهار فنجان یا بیشتر چای سیاه، سبز یا اولانگ در روز با 17 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

بر اساس نتایج یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز 19 مطالعه مرتبط شامل بیش از 1 میلیون بزرگسال از هشت کشور، مصرف متوسط ​​چای سیاه، سبز یا اولانگ با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

انواع چای

یافته‌ها نشان می‌دهد که نوشیدن حداقل چهار فنجان چای در روز با 17 درصد کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در یک دوره متوسط ​​10 ساله مرتبط است. این مطالعه در نشست سالانه انجمن اروپایی مطالعه دیابت (EASD) در استکهلم، سوئد (19 تا 23 سپتامبر) ارائه خواهد شد.

Xiaying Li از دانشگاه علم و صنعت ووهان در چین می‌گوید: «نتایج ما هیجان‌انگیز است زیرا نشان می‌دهد که افراد می‌توانند کاری به سادگی نوشیدن چهار فنجان چای در روز برای کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 انجام دهند.»

چای حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد سرطانی است. در حالی که مدت‌ها مشخص بود که نوشیدن منظم چای به دلیل این ویژگی‌ها ممکن است برای سلامتی مفید باشد، رابطه بین نوشیدن چای و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 چندان واضح نبود. مطالعات مرتبط و متاآنالیزهای منتشر شده تاکنون یافته های متفاوتی را گزارش کرده‌اند.

همچنین بخوانید:

 

برای رفع ابهام، محققین یک مطالعه مرتبط و یک متاآنالیز دوز-پاسخ را برای تعریف بهتر رابطه بین مصرف چای و کاهش خطر دیابت نوع 2 انجام دادند.

ابتدا، آنها 5199 بزرگسال (2583 مرد، 2616 زن) با میانگین سنی 42 سال و بدون سابقه دیابت نوع 2 از نظر سازمان سلامت و تغذیه چین (CHNS) را مورد مطالعه قرار دادند، که در سال 1997 انتخاب شدند و تا سال 2009 تحت نظر قرار گرفتند. CHNS یک سازمان چندگانه است و مطالعات را با نگاهی به اقتصاد، مسائل جامعه شناختی و سلامت ساکنان در 9 منطقه بررسی می‌کند.

در ابتدا، شرکت کنندگان پرسشنامه غذا و نوشیدنی را پر کردند. آنها همچنین اطلاعاتی در مورد سبک زندگی مانند ورزش منظم، سیگار کشیدن و مصرف الکل ارائه کردند. به طور کلی، 2379 (46٪) شرکت کنندگان نوشیدن چای را گزارش کردند. در پایان مطالعه، 522 شرکت‌کننده (10%) به T2D مبتلا شده بودند.

فنجان چایی روی میز

محققان دریافتند که افرادی که چای می‌نوشند در مقایسه با افرادی که نمی‌نوشند، پس از حذف عواملی که با افزایش خطر ابتلا به T2D مرتبط هستند، مانند سن، جنس و عدم تحرک فیزیکی، خطر مشابهی برای ابتلا به دیابت نوع 2 داشتند. علاوه بر این، زمانی که داده‌ها بر اساس سن و جنس نیز تجزیه و تحلیل شد و یا زمانی که شرکت کنندگانی که در طول 3 سال اول پیگیری به دیابت مبتلا شده بودند حذف شدند، نتایج تغییر قابل توجهی نکرد.

در مرحله بعدی این مطالعه، دانشمندان همه مطالعات مرتبط را که به ارتباط نوشیدن چای و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در بزرگسالان (سن 18 سال یا بالاتر)  بود ،تا سپتامبر 2021 بررسی کردند. به طور کلی، 19 مطالعه مرتبط شامل 1076311 شرکت‌کننده از هشت کشور (چین، ایالات متحده آمریکا، فنلاند، ژاپن، بریتانیا، سنگاپور، هلند، و فرانسه) در متاآنالیز دوز-پاسخ قرار گرفتند.

آنهاارتباط خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با نوشیدن انواع مختلف چای (چای سبز، چای اولانگ و چای سیاه)، دفعات نوشیدن چای (کمتر از 1 فنجان در روز، 1-3 فنجان در روز، و 4 فنجان یا بیشتر در روز) جنسیت (مرد و زن) و محل مطالعه (اروپا و آمریکا، یا آسیا) را بررسی کردند.

به طور کلی، متاآنالیز یک ارتباط خطی بین نوشیدن چای و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 پیدا کرد، به طوری که هر فنجان چای مصرف شده در روز خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را حدود 1٪ کاهش میداد.

نوشیدن چای و دیابت

در مقایسه با بزرگسالانی که چای نمی‌نوشیدند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که روزانه 1 تا 3 فنجان می‌نوشیدند، تا 4 درصد کاهش یافت. جالب‌تر اینکه، خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که حداقل 4 فنجان چای در روز مصرف می‌کنند تا 17 درصد کاهش می‌‌یافت.

این مطالعات با صرف نظر از نوع چایی که شرکت کنندگان می‌نوشیدند، جنسیت آن‌ها و محل زندگی شان بررسی شدند. این نشان می‌دهد که ممکن است میزان چای مصرفی، به جای هر عامل دیگری، نقش اصلی را ایفا کند.

لی می گوید: در حالی که برای تعیین دوز و مکانیسم دقیق این مشاهدات باید تحقیقات بیشتری انجام شود، یافته‌های ما نشان می‌دهد که نوشیدن چای در کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مفید است، اما فقط در دوزهای بالا (حداقل 4 فنجان در روز) این اثر مشاهده می‌شود.

او می افزاید: «این امکان وجود دارد که اجزای خاصی در چای، مانند پلی‌فنل‌ها، سطح گلوکز خون را کاهش دهند، اما ممکن است مقدار کافی از این ترکیبات بایو اکتیو(زیست فعال) برای اثرگذاری مورد نیاز باشد. همچنین ممکن است توضیح دهد که چرا ما در مطالعات مرتبط خود ارتباطی بین نوشیدن چای و دیابت نوع 2 پیدا نکردیم، زیرا ما به مصرف بیشتر چای توجه نکرده بودیم.

چای اولانگ یک چای سنتی چینی است که منشا آن از همان گیاهی است که برای تهیه چای سبز و سیاه استفاده می‌شود. تفاوت  تنها در نحوه فرآوری چای است – چای سبز مجاز نیست زیاد اکسید شود، چای سیاه اجازه دارد تا زمانی که سیاه شود اکسید شود و چای اولانگ می‌تواند نسبتا اکسید شود.

علیرغم یافته‌های بدست آمده، نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که این مطالعه براساس مشاهدات است. بنابراین نمی‌تواند ثابت کند که نوشیدن چای علت کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است، اگرچه این را نشان می‌دهد که احتمالاً یکی از دلایل کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ،نوشیدن چای است.

علاوه بر این، تیم تحقیقاتی به چندین عامل خطا اشاره می‌کنند، از جمله اینکه آنها بر ارزیابی‌های ذهنی از مقادیر چای مصرفی تکیه کرده‌اند و نمی‌توانند این احتمال را رد کنند که سایر عوامل  مانند سبک زندگی وشرایط فیزیولوژیکی ممکن است بر نتایج تأثیر بگذارد.

مطالب مرتبط:

 

مترجم: نسترن عاشوری

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 2

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *