هفت نشانه ای که بیانگر این است که به ویتامین C نیاز دارید!

هفت نشانه ای که بیانگر این است که به ویتامین C نیاز دارید!
اخبار بیولوژی

آیا ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنید؟ ممکن است فکر کنید که یک رژیم غذایی سالم دارید، اما بر اساس نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه، یک بررسی نشان داد که تقریباً 7 درصد از زنان و 10 درصد از مردان دچار کمبود ویتامین C هستند.

اغلب مریض می‌شوید

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند و به بدن شما در مبارزه با عفونت‌ها کمک می‌کند. این ویتامین آنتی اکسیدانی همچنین به بهبود زخم کمک می‌کند و از تولید کلاژن سالم حمایت می‌کند. کلاژن پروتئینی است که به سلامت مفاصل و سفت و بدون چین و چروک پوست شما کمک می‌کند.

اگر به هر عفونت تنفسی و ویروسی مبتلا شوید، ممکن است به ویتامین C بیشتری در رژیم غذایی خود نیاز داشته باشید. همچنین، اگر میوه و سبزیجات که یکی از بهترین منابع ویتامین C  هستند، مصرف نکنید، ممکن است مبتلا به کمبود ویتامین C شوید.

شما نمی‌توانید ویتامین C را ذخیره و یا تولید کنید، بنابراین باید مقداری از آن را روزانه در رژیم غذایی خود دریافت و مصرف کنید. ویتامین C ممکن است به شما در جلوگیری از آخرین ویروس‌ها کمک کند.

هفت نشانه ای که بیانگر این است که به ویتامین C نیاز دارید!

همچنین اخبار بیشتری بخوانید:

مصرف مکمل‌های ویتامین دی در دوران بارداری می‌تواند خطر مبتلا شدن کودک شما به بیماری اگزما را کاهش دهد.

دانشمندان گوجه‌فرنگی‌ های دستکاری ژنتیکی شده برای تقویت ویتامین D ایجاد کردند.

باکتری‌های روده انسان برای اشتراک ویتامین B12  رابطه جنسی برقرار می‌کنند

همیشه خسته هستید

یکی از نشانه‌های احتمالی که نشان می‌دهد به ویتامین C بیشتری نیاز دارید، خستگی است. اگر اکثر اوقات احساس خستگی می‌کنید و اخیراً چیزی در رژیم غذایی یا سبک زندگی خود تغییر نداده‌اید، ممکن است به دلیل سطوح پایین ویتامین C در بدن و مراحل اولیه اسکوربوت باشد. با این حال، دلایل زیادی برای خستگی وجود دارد. اگر احساس خستگی می‌کنید، برای معاینه و آزمایش خون به پزشک مراجعه کنید تا علت خستگی شما مشخص شود و اینکه آیا به ویتامین C بیشتری نیاز دارید یا خیر.

لثه‌های شما خونریزی می‌کند

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند به پیشگیری از بیماری لثه کمک کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که ویتامین C کم دارند، 1.16 برابر بیشتر در معرض خونریزی لثه هستند. خونریزی لثه همچنین می‌تواند نشانه بیماری اسکوربوت، بیماری کمبود ویتامین C باشد. اگر خونریزی لثه دارید، غذاهای غنی از ویتامین C بیشتری مصرف کنید اما برای رد بیماری لثه به دندانپزشک خود نیز مراجعه کنید.

به راحتی بدنتان کبود می‌شود

اگر بیشتر از حد معمول متوجه کبودی شده‌اید، کمبود ویتامین C ممکن است مسبب این موضوع باشد. این ویتامین به لخته شدن خون کمک می‌کند و بافت‌های بدن را قوی نگه می‌دارد. اگر به اندازه کافی از آن در بدن خود ندارید، می‌تواند منجر به کبودی با کمترین آسیب شود. بنابراین، اگر در حین انجام روتین صبحگاهی دچار ضربه شدید، این علامت سیاه و آبی مخوف را پشت سر گذاشت، میزان مصرف خود را افزایش دهید. ممکن است چند هفته طول بکشد تا بدن شما ویتامین C کافی را از غذاها یا مکمل‌ها جذب کند. تعداد کم پلاکت‌ها یکی دیگر از دلایل کبودی است، بنابراین قبل از اینکه به این فکر کنید کمبود ویتامین C دارید، یک معاینه کامل و شمارش خون انجام دهید.

زخم‌ها آهسته ترمیم می‌شوند

اگر در تلاش برای بهبودی ناشی از جراحی، بریدگی یا زخم‌های دیگر هستید، ویتامین C بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنید. مطالعات نشان می‌دهد که بیش از نیمی از بیمارانی که پس از جراحی دوزهای بالای ویتامین C دریافت کرده‌اند، نسبت به افرادی که مکمل مصرف نمی‌کنند، سریع‌تر بهبود یافته‌اند.

ویتامین C به حفظ کلاژن سالم کمک می‌کند، پروتئینی که پوست را صاف و الاستیک نگه می‌دارد. بدون ویتامین C کافی، با افزایش سن، کلاژن جدید تولید نمی کنید، به همین دلیل است که افراد مسن اغلب چین و چروک روی صورت و دست‌های خود دارند. بنابراین، اگر می‌خواهید پوستی جوان داشته باشید، مطمئن شوید که میوه‌های زیادی مانند کیوی یا پرتقال دریافت می کنید.

هفت نشانه ای که بیانگر این است که به ویتامین C نیاز دارید!

مفاصل شما درد می‌کند

درد مفاصل یکی از شایع ترین نشانه‌های کمبود ویتامین C است. هر مفصلی را درگیر کند، اما بیشتر در زانوها و لگن شایع است. چرا کمبود ویتامین C باعث درد مفاصل می شود؟ ویتامین C به ساخت کلاژن سالم برای حمایت از مفاصل کمک می‌کند. وقتی به اندازه کافی مصرف نکنید، ممکن است مفاصل شما آسیب ببینند. علائم شامل درد مفاصل هنگام حرکت، سفتی، تورم و کبودی در اطراف مفاصل، و درد عضلات یا تاندون‌های نزدیک به مفاصل است.

تغییرات پوستی

اگر کمبود ویتامین C دارید، ممکن است تغییرات پوستی داشته باشید که به راحتی قابل تشخیص است. شایع ترین علائم سطح پایین ویتامین C در بدن عبارتند از:

  • لکه‌های قرمز یا تغییر رنگ روی پوست
  • کبودی به راحتی، به خصوص در بخش‌هایی که معمولاً هیچ کبودی وجود ندارد (مانند داخل آرنج‌ها)
  • خشکی و ترک خوردن گوشه‌های دهان

این علائم معمولاً با افزایش مصرف از بین می‌روند. اگر این اتفاق نیافتد، احتمالاً دلیل دیگری وجود دارد. شما می‌توانید ویتامین C بیشتری را از غذاهایی مانند مرکبات و فلفل دلمه‌ای یا از مکمل‌های ویتامین C دریافت کنید.

نتیجه

اگر هر یک از این علائم را مشاهده کردید، توجه داشته باشید که کمبود ویتامین C می‌تواند نقش داشته باشد. حتی اگر این علائم و نشانه‌ها را ندارید، مطمئن شوید که ویتامین C کافی را در رژیم غذایی خود با خوردن مقدار زیادی محصولات غنی از ویتامین C دریافت می‌کنید.

منبع

 

مترجم: امید آهنگریان ابهری

همچنین مطالب بیشتری را بخوانید:

بیماری پروانه ای چیست؟

بیماری ویلسون چیست؟

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *