ورود ویروس COVID-19 به مغز

باردار
ورود ویروس COVID-19 به مغز

است. در مطالعه ای که 16 دسامبر در ژورنال Nature Neuroscience منتشر شد، محققان دریافتند که پروتئینspike  ویروس که اغلب به شکل بازوهای قرمز رنگی در ویروس نشان داده می شود، می تواند از سد مغزی – خونی در موش عبور کند.

این یافته نشان می دهد که ویروس SARS-CoV-2 می تواند به مغز وارد شود.

پروتئین spike که غالبا پروتئین S1 نامیده می شود، تعیین می کند که ویروس به کدام سلول ها وارد شود. ویلیام ا. بنکس، استاد پزشکی  دانشگاه واشنگتن و پزشک و پژوهشگر سیستم مراقبت از جانبازان Puget Sound، گفت: معمولاً ویروس همان کاری را انجام میدهد که پروتئین اتصال دهنده اش آن را انجام می دهد. به گفته بنکس، پروتئین های متصل شونده مانند S1 معمولاً به دلیل جدا شدن از ویروس و ایجاد التهاب، به صورت خود به خودی باعث آسیب می شوند. وی افزود: پروتئین S1 احتمالاً باعث ترشح سیتوكین ها و محصولات التهابی در مغز می شود.

در محافل علمی، التهاب شدید ناشی از عفونت COVID-19 را طوفان سیتوکین می نامند. سیستم ایمنی بدن، با دیدن ویروس و پروتئین های آن، در تلاش برای از بین بردن ویروس مهاجم واکنش بیش از حدی نشان می دهد که در نتیجه آن، فرد آلوده دچار مه مغز، خستگی و سایر مسائل شناختی می شود.

بنکس و تیم او این واکنش را با ویروس HIV مشاهده کردند و می خواستند ببینند که آیا این اتفاق مشابه در ارتباط با SARS CoV-2 نیز رخ می دهد یا خیر.

بکس بیان کرد که پروتئین S1 در SARS-CoV2 و پروتئین gp 120 در HIV-1 عملکرد مشابهی دارند. آن ها گلیکوپروتئین هایی هستند – پروتئین هایی که قندهای زیادی روی خود دارند و این ویژگی، به پروتئین این امکان را میدهد که به گیرنده های دیگر متصل شود.

آزمایشگاه بنکس، سد خونی – مغزی در آلزایمر، چاقی، دیابت و HIV را بررسی می کرد. اما آن ها کار خود را به حالت تعلیق درآوردند و هر 15 نفر در آزمایشگاه، آزمایشات خود را بر روی پروتئین S1 در ماه آوریل آغاز کردند.

این مطالعه می تواند بسیاری از عوارض ناشی از COVID-19 را توضیح دهد.

بنكس گفت: “ما می دانیم وقتی افراد به عفونت COVID مبتلا می شوند، در تنفس مشكل دارند و علت این است كه در ریه فرد عفونت وجود دارد، اما علت دیگر این است كه ویروس وارد مراكز تنفسی در مغز می شود و در آنجا نیز مشكلاتی ایجاد می كند.” بنکس همچنین بیان کرد: “بسیاری از تأثیراتی كه ویروس COVID دارد می تواند برجسته یا تداوم یافته و یا حتی ناشی از ورود ویروس در مغز باشد و این تأثیرات می توانند برای مدت طولانی ادامه داشته باشند.”

منبع

همچنین بخوانید…

تکنیک های آزمایشگاهی

تقویم آموزشی آزمایشگاه ژنیران

تجهیزات آزمایشگاه ژنیران

بازید مجازی از ژنیران

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *