مصرف مکمل‌های ویتامین دی در دوران بارداری می‌تواند خطر مبتلا شدن کودک شما به بیماری اگزما را کاهش دهد.

Vitamin D

اخبار سلامتی

این پژوهش همچنین نشان داد که تراکم استخوان کودک هنگامی که مادر در دوران بارداری مکمل ویتامین دی مصرف کند، بهره ی طولانی مدت خواهد برد.

طبق پژوهش اخیر پزشکان دانشگاه South Hampton، استفاده از مکمل‌های ویتامین دی در دوران بارداری ممکن است به طور قابل توجهی احتمال ابتلا به اگزمای آتوپیک را از نوزادی تا یک سالگی کاهش دهد.

این پژوهش که در مجله پوست انگلیس منتشر شد، نشان داد زنانی که روزانه ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی از هفته چهاردهم بارداری تا زمان زایمان مصرف می‌کنند، احتمال ابتلای کودکشان به اگزمای آتوپیک در سال اول کاهش می‌یابد. در نتیجه این تأثیر در شیرخوارانی که  بیش از یک ماه شیر مادر مصرف کردند، بیشتر قابل ملاحظه خواهد بود.

همچنین اخبار بیشتری بخوانید:

تنوع زیستی نفرت انگیز: ساختار شگفت انگیز اسفنج آشپزخانه شما یک انکوباتور باکتریایی است!

باکتری‌های روده انسان برای اشتراک ویتامین B12  رابطه جنسی برقرار می‌کنند

بزرگترین باکتری جهان که به اندازه یک مژه است، کشف شد

اگزمای آتوپیک التهابی مزمن می‌تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر بیماران، خانواده و مراقبت‌های بهداشتی داشته باشد. اگزمای آتوپیک در چند دهه اخیر در سراسر جهان افزایش یافته است، به طوری که تخمین زده می‌شود که از هر شش کودک یک تا پنج ساله، یک نفر از آن رنج خواهد برد.

مرکز اپیدمیولوژی لایف کورس( Lifecourse) شورای تحقیقات پزشکی دانشگاه ساوت همپتون و مرکز تحقیقات زیست پزشکی انستیتوی ملی تحقیقات سلامت (NIHR) ساوت همپتون اولین آزمایش تصادفی کنترل‌شده را برای نشان دادن شواهدی از کاهش خطر ابتلا به اگزمای آتوپیک در شیرخوارانی که مادرانشان در دوران بارداری مکمل‌های ویتامین دی مصرف کرده‌اند بر‌گزار کرد. بیش از 700 خانم باردار در این پژوهش شرکت کردند. 352 نفر مکمل‌ها را از هفته ی چهاردهم تا زمان زایمان مصرف کردند، در حالی که 351 نفر دارونما دریافت کردند.

تحقیقاتی که درمورد بیماری اگزما انجام شده بخشی از تحقیقات مربوط به رابطه ی بین مصرف ویتامین دی و پوکی استخوان مادران در بریتانیا (MAVIDOS) بوده و توسط پروفسور کیت گادفری، که با همکاری دکتر سارا ال هیس، که اولین نویسنده مقاله بود، رهبری شده‌است.

دکتر ال هیس فرمود: “هدف ما این بود که ببینیم آیا مصرف ۱۰۰۰ واحد ویتامین دی (کوله کلسیفرول) به عنوان مکمل در دوران بارداری خطر ابتلا به اگزمای آتوپیک در کودکان را کاهش می‌دهد یا خیر. ما همچنین می‌خواستیم مشخص کنیم که آیا شیردهی تأثیری بر این موضوع دارد یا خیر.

 

مصرف مکمل‌های ویتامین دی در دوران بارداری می‌تواند خطر مبتلا شدن کودک شما به بیماری اگزما را کاهش دهد.

«نتایج ما نشان داد که شیرخوارانی که مادرانشان مکمل‌ها را دریافت کرده‌اند، در ۱۲ ماهگی شانس کمتری برای ابتلا به اگزمای آتوپیک دارند، که این امر از توصیه‌های مصرف مداوم مکمل‌های ویتامین دی در دوران بارداری پشتیبانی می‌کند.

ما هیچ پیامدی در ۲۴ و ۴۸ ماهگی پیدا نکردیم که نشان دهد سایر تاثیرات پس از تولد ممکن است بیشتر از دوران شیرخوارگی پایدار باشند یا اینکه خود شیرخواران نیز ممکن است در طول دوره پس از تولد برای ماندگاری تاثیرات نیاز به مصرف مکمل داشته باشند.»

تحقیقات MAVIDOS (رابطه‌ی بین مصرف ویتامین دی و پوکی استخوان مادران) همچنین اخیرا گزارش داد که مصرف مکمل ویتامین دی در دوران بارداری فواید ماندگاری برای تراکم استخوان کودک در چهار سالگی  نیز دارد.

پروفسور گادفری اظهار داشت: “ما می‌دانیم که ویتامین دی می‌تواند بر سیستم ایمنی و پروتئین‌های سازنده پوست ما تاثیر بگذارد. ما علاقه‌مند بودیم بدانیم که آیا مکمل‌های ویتامین دی که توسط زنان باردار مصرف می‌شود بر خطر ابتلا به اگزمای آتوپیک در فرزندشان تأثیر می‌گذارد یا خیر.

«یافته‌های ما تأثیر مثبتی را نشان داد، در شیرخوارانی که از شیر مادر تغذیه می‌کردند مشهودتر بود. این ممکن است نشان دهنده اهمیت مصرف مکمل در دوران بارداری باشد که باعث افزایش میزان ویتامین دی در شیر مادر می‌شود.»

منبع 

 همچنین مطالب علمی بیشتری بخوانید:

رنگ آمیزی کپسول باکتری

مواد مؤثره در عصاره های گیاهی و محصولات آن ها

مترجم:دیبا ضابطی

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *