چگونه کافئین می‌تواند در سلامت روده نقش داشته باشد؟

چگونه کافئین می‌تواند در سلامت روده نقش داشته باشد؟

سلامت روده به سلامت کلی دستگاه گوارش از جمله معده و روده نیز می‌انجامد. روده سالم برای جذب مناسب مواد مغذی، حذف مواد زائد و حفظ میکروبیوم متعادل ضروری است.

چگونه کافئین می‌تواند در سلامت روده نقش داشته باشد؟

محققان Brigham and Women’s Hospital دریافتند که رشد سلول‌های Th17 در روده، مرتبط با شرایطی مانند IBD، حتی در غیاب میکروب‌ها، تحت تأثیر متابولیتی به نام گزانتین که در غذاهای کافئین‌دار وجود دارد، می‌باشد. این کشف نشان می‌دهد که عواملی فراتر از میکروبیوتای روده بر تولید سلول Th17 تأثیر گذاشته و به کشف اختلالات التهابی کمک می‌کند.

محققان بریگام که به بررسی چگونگی تکثیر انواع خاصی از سلول ها در روده پرداختند، دریافتند که گزانتین، موجود در قهوه، چای و شکلات، می‌تواند در تمایز Th17 نقش داشته باشد.

مشاهدات می‌تواند به محققین کمک کند تا سلامت روده و شرایطی مانند بیماری التهابی روده را بهتر درک و بررسی کنند.

سلامت روده

روده انسان توسط جمعیت متنوعی از میکروب‌ها احاطه شده که نقش مهمی در سلامتی و بیماری روده‌ها دارند. اعتقاد بر این است که برخی از میکروارگانیسم‌ها در شروع اختلالات التهابی مانند IBD نقش دارند. با این حال، فرآیند دقیقی که این میکروب‌ها را به فعال شدن سیستم ایمنی و پیشرفت نهایی بیماری مرتبط می‌کند، هنوز به طور کامل شناخته نشده است.

محققان بیمارستان Brigham and Women’s Hospital، یکی از اعضای مؤسس سیستم مراقبت‌های بهداشتی Mass General Brigham، مطالعه جدیدی را برای روشن کردن عواملی که باعث ایجاد سلول‌های Th17 در روده می‌شوند، انجام داده‌اند. سلول‌های Th17 یک زیرگروه مهم از سلول‌ها در روده هستند و هدف این مطالعه کشف برخی از مکانیسم‌ها و رویدادهای مولکولی که قبلاً نادیده گرفته شده‌اند، است.

یکی از این عوامل متابولیت پورین گزانتین است که در سطوح بالایی در غذاهای کافئین دار مانند قهوه، چای و شکلات یافت می شود. نتایج این مطالعه اخیرا در مجله Immunity منتشر شده است.

مطالب مرتبط:

یکی از مفاهیم در فیلد ما این است که میکروب‌ها برای تمایز سلولی Th17 مورد نیاز هستند. اما مطالعات ما نشان می‌دهد که ممکن است استثناهایی وجود داشته باشد.” ما مکانیسم‌های اساسی تولید سلول‌های Th17 در روده را مطالعه کردیم و نتایج شگفت‌انگیزی پیدا کردیم که ممکن است به ما در درک بهتر چگونگی ایجاد بیماری‌هایی مانند IBD کمک کند. Jinzhi Duan, Ph.D گوارش، هپاتولوژی، و آندوسکوپی BWH.

محققان در حین بررسی مراحل تمایز سلولی Th17، به طور غیرمنتظره‌ای نقش گزانتین را در روده کشف کردند.

ریچارد بلومبرگ، نویسنده ارشد بخش گوارش، کبد و آندوسکوپی، نویسنده ارشد این مقاله گفت: “گاهی اوقات در تحقیقات، ما با این اکتشافات عجیب روبه‌رو می‌شویم- این اکتشافات لزوماً چیزی نیست که به دنبال آن باشیم، اما می‌تواند یک یافته‌ی جالب باشد.

این یافته‌ها زمینه های بیشتری را برای تحقیق باز می‌کند.” از نظر پزشکی خیلی زود است که بگوییم آیا مقدار گزانتین در یک فنجان قهوه منجر به اثرات مفید یا مضر در روده فرد می‌شود یا خیر. اما این به ما سرنخ‌های جالبی می‌دهد تا به دنبال راه‌هایی برای ایجاد پاسخ محافظتی و سد دفاعی روده باشیم.»

ساختار شیمیایی کافئین

تصور می شود که اینترلوکین 17 سلول های T helper (Th17) را تولید می‌کنند که نقش کلیدی در روده دارند. سلول‌ها می‌توانند یک سد دفاعی در روده ایجاد کنند و زمانی که عفونت باکتریایی یا قارچی رخ می‌دهد، این سلول‌ها سیگنال‌هایی را آزاد می‌کنند که باعث می‌شود بدن سلول‌های Th17 بیشتری تولید کند. این سلول‌ها در بیماری‌هایی مانند مولتیپل اسکلروزیس، آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و IBD نیز نقش دارند.

Duan، نویسنده همکار، Juan Matute، MD، Blumberg و همکارانش از چندین مدل موش برای مطالعه رویدادهای مولکولی که منجر به توسعه سلول‌های Th17 می‌شوند، استفاده کردند. با کمال تعجب، دریافتند که سلول‌های Th17 حتی در موش‌های بدون میکروب یا موش‌هایی که آنتی‌بیوتیک‌هایی برای از بین بردن باکتری‌ها به آن‌ها داده شده است، می‌توانند تکثیر شوند.

این تیم دریافتند که استرس شبکه آندوپلاسمی در سلول‌های اپیتلیال روده باعث تمایز سلول‌های Th17 از طریق متابولیت‌های پورین مانند گزانتین می‌شود. حتی در موش‌هایی که میکروب‌ها را حمل نمی‌کنند و دارای ویژگی‌های ژنتیکی هستند که محافظت سلول‌ها را تامین می‌کنند.

نویسندگان خاطرنشان می‌کنند که مطالعه آن‌ها محدود به سلول‌های روده بوده است – این امکان وجود دارد که تداخل بین سلول‌های روده و سایر اندام‌ها، مانند پوست و ریه، تأثیر مهمی بر نتایج داشته باشد. آن‌ها همچنین خاطرنشان می‌کنند که مطالعه‌شان علت بیماری‌زا شدن سلول‌های Th17 را مشخص نمی‌کند – یعنی در بیماری نقش دارند. محققان بر این باورند که کاوش‌های بیشتری مورد نیاز است. از جمله مطالعاتی که بر سلول‌های Th17 انسان-IBD تمرکز دارند.

Blumberg گفت: درحالیکه ما هنوز نمی‌دانیم چه چیزی باعث بیماری زایی می‌شود، ابزارهایی ایجاد کرده‌ایم که ممکن است ما را یک قدم به درک عوامل ایجاد کننده بیماری و آنچه می‌تواند به رفع یا جلوگیری از آن کمک کند، نزدیک‌تر کند.

همچنین بخوانید:

مترجم: شقایق مرتاضی

منبع

این مطالعه توسط مؤسسه ملی بهداشت، مرکز بیماری‌های گوارشی هاروارد، کمک هزینه پژوهشی CCF، Pediatric Scientist Development Program، صندوق علوم اتریش، Trust Wellcome، شورای تحقیقات اروپا، کمک هزینه فردی DFG تامین شد. واحد تحقیقاتی DFG FOR5042 «miTarget – میکروبیوم به عنوان یک هدف در بیماری‌های التهابی روده»؛ DFG Cluster of Excellence 2167 Precision Medicine in Chronic Inflammation، پروژه BMBF iTREAT. و کمک مالی اتحادیه اروپا H2020 SYSCID

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *