کافئین می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد!

مصرف کافئین و عملکرد ورزشی

خلاصه:

پژوهشگران یافتند که مکمل‌های کافئین می‌توانند به طور خیره کننده‌ای عملکرد ورزشی دوندگان دوی صد متر را در اوایل مسابقه افزایش دهند. در واقع کافئین همچون سوختی عمل می‌کند که شتاب خیلی زیادی به ورزشکار در ابتدای حرکت می‌دهد و این موضوع باعث کم شدن زمان رسیدن نسبت به حالت نرمال می‌شود.

مطالعه‌ای نشان داد که مصرف کافئین منجر به کاهش قابل توجهی در زمان دوی صد متر شد و ورزشکاران در مقایسه با گروه کنترل 0.14 ثانیه کاهش زمانی را تجربه کردند.

تحقیقات جدید با نشان دادن اینکه مکمل کافئین می‌تواند زمان دوی سرعت در دوی صد متر را کاهش دهد، از کافئین به عنوان مکملی برای افزایش عملکرد ورزشی استفاده می‌شود.

در دنیای پرمخاطره ورزش‌های بین المللی، کوچک‌ترین مزیتی که می‌تواند تفاوتی مثبت در عملکرد یک ورزشکار ایجاد کند، بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. در نتیجه، ورزشکاران اغلب به روش‌های تمرینی و مکمل‌های تقویتی روی می‌آورند تا برای آنها مزیت رقابتی داشته باشند.

کافئین، محرکی که بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد، به عنوان مکملی برای افزایش عملکرد، انتخابی محبوب در میان ورزشکاران است. در واقع، World Athletics (که قبلاً به عنوان انجمن بین المللی فدراسیون‌های دو و میدانی شناخته می‌شد) در بیانیه‌ای در مورد استراتژی تغذیه‌ای برای دو و میدانی، کافئین را به عنوان یک مکمل انرژی‌زا به رسمیت شناخته است.

با این حال، به دلیل عدم وجود تحقیق در مورد اثرات کافئین بر عملکرد دوی سرعت، این توصیه منعکس‌کننده شواهدی از سایر ورزش‌های بی هوازی است.

کافئین و بهبود عملکرد ورزشی
یک مطالعه جدید توسط محققان ژاپنی اولین شواهدی را ارائه می‌دهد که اثرات انرژی‌زای کافئین را بر عملکرد دوی سرعت صد متر نشان می‌دهد. در حالی که کافئین زمان دوی سرعت را در مراحل اولیه مسابقه افزایش داد، ولی به کاهش قابل توجه زمان دویدن در بین ورزشکاران کمک کرد. تحقیق به سرپرستی: پروفسور Takeshi Hashimoto از دانشگاه Ritsumeikan

برای پیشبرد تحقیقات، تیمی از محققان ژاپنی اثرات حاد مکمل کافئین را بر عملکرد دویدن با سرعت دویدن بررسی کردند. این مطالعه به رهبری پروفسور Takeshi Hashimoto از دانشگاه Ritsumeikan در ژاپن دنبال شد که اخیراً در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.

همچنین بخوانید:

به گفته پروفسور Hashimoto: “در حالی که مطالعات قبلی اثرات کافئین را بر فعالیت دویدن بررسی کرده‌اند، شواهد حاصل از این مطالعات به اندازه کافی نتایج مفید برای جامعه جهانی دو و میدانی در بر نداشت. اکثر آنها تأثیرات کافئین در دوهای سرعتی انفرادی کمتر از شصت متر را بررسی کردند. بنابراین، مطالعه اثرات انرژی‌زای کافئین بر عملکرد دوی صد متر حائز اهمیت بود.”

پژوهشگران سیزده دونده مرد در دانشگاه را برای این مطالعه به کار گرفتند. در یک آزمایش اولیه، محققان مدت زمان لازم برای رسیدن هر ورزشکار به حداکثر غلظت کافئین در پلاسمای خون را پس از مصرف آن تعیین کردند. با در نظر گرفتن این موضوع، ورزشکاران پس از مصرف مکمل‌های کافئین یا دارونما، دو بار دیگر برای آزمایش‌های زمان صد متری فراخوانده شدند.

به عنوان معیارهای عملکرد، محققان سرعت اسپرینت را اندازه گیری کردند و زمان سرعت را محاسبه کردند. در کاهش اثرات عوامل محیطی، زمان سرعت اصلاح شده برای بررسی اثرات مکمل کافئین استفاده شد.

نتایج نشان داد که زمان تصحیح شده دوی صد متر برای ورزشکارانی که کافئین دریافت کرده بودند، با کاهش 0.14 ثانیه نسبت به گروه کنترل به طور قابل توجهی کوتاه شد. این کاهش در زمان تا حد زیادی با کاهش زمان سرعت برای شصت متر در اوایل سرعت همراه بود.

محققان همچنین دریافتند که میانگین سرعت اسپرینت برای اسپلیت‌های صفر تا ده متر و ده تا بیست متر در ورزشکارانی که کافئین دریافت کرده بودند به طور قابل توجهی بالاتر بود. علاوه بر این، با وجود کوتاه شدن زمان سرعت در شصت متر اول، تفاوت معنی داری در زمان دوی چهل متر در اواخر دوی سرعت مشاهده نشد. این مشاهدات نشان می‌دهد که مکمل کافئین شتاب انفجاری بیشتری را برای دوندگان سرعت در مراحل اولیه مسابقه فراهم می‌کند.

کافئین می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد!
کافئین می‌تواند به طور قابل توجهی عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد!

با افزایش استفاده از کافئین در دراز مدت به‌عنوان یک مکمل انرژی‌زا در طول دوی سرعت، می‌توان عملکرد ورزشی را برای ورزشکاران افزایش داد.

پروفسور Hashimoto افزود: “بینش‌های به‌دست‌آمده از این مطالعه، اولین شواهد مستقیم از انرژی‌زایی کافئین در ورزش‌های دو و میدانی را به ما داده است. این موضوع همچنین به عنوان شواهدی برای حمایت از توصیه‌های مصرف کافئین توسط  World Athletics عمل می‌کند. بنابراین، مزیت دیگر این مطالعه این است که ورزشکاران می‌توانند از آن برای نزدیک‌تر شدن به پیروزی استفاده کنند.”

پروفسور Hashimoto و تیمش که مصمم به بررسی بیشتر اثرات انرژی‌زای کافئین هستند، قصد دارند مکانیسم‌های پنهان اثر کافئین بر روی اقداماتی مانند دوی سرعت و پریدن را زیر سوال ببرند.

این مطالعه توسط وزارت آموزش، فرهنگ، ورزش، علم و فناوری ژاپن تامین مالی شد.

همچنین بخوانید:

مترجم: امید آهنگریان ابهری

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *