آزار و اذیت کودکان ارتباط مستقیمی با میزان کلسترول بالا در بزرگسالی آن‌ها دارد.

 

 

  • بر اساس تحقیقی که در ایالات متحده روی تقریباً 5000 بزرگسال سیاه‌پوست و سفیدپوست انجام شد، احتمال ابتلا به کلسترول بالا (عامل خطر برای بیماری قلبی و سکته مغزی) در میان مردان سفیدپوست و زنان سفیدپوستی که در کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته بودند، بیشتر بود.
  • از طرفی، خطر کلسترول بالا در میان زنان سفیدپوست و مردان سیاه‌پوست قربانی سوءاستفاده در دوران کودکی، که اعضای خانواده‌‌شان وقت و اهمیت بیشتری را برای کودک خود اختصاص می‌دهند، کاهش می‌یابد.

یک مطالعه جدید نشان داد که عوامل خطر بیماری قلبی و سکته مغزی در میان بزرگسالانی که می‌گویند در دوران کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و بر اساس جنسیت و نژاد متفاوت است. با این حال، بر اساس تحقیقات جدید منتشر شده امروز (27 آوریل 2022) در ژورنال مجله American Heart، عنوان شده است، کسانی در محیط خانوادگی مناسب که اعضای خانواده در زندگی آن‌ها در دوران کودکی نقش موثر و خوبی داشتند، در بزرگسالی  احتمالا با خطر عارضه‌ی قلبی عروقی کمتری مواجه خواهند بود. (انجمن قلب آمریکا، مجله با دسترسی آزاد،و مورد بازبینی انجمن قلب آمریکا)

اگرچه بیماری‌های قلبی عروقی، که شامل بیماری قلبی و سکته مغزی می‌شود، در میان افراد مسن شایع‌تر است، اما این خطرات حتی می‌توانند خیلی زودتر ظهور کنند. تحقیقات قبلی تأیید می‌کند که آزار جسمی و روانی و سایر تجربیات نامطلوب در دوران کودکی خطر ابتلا به چاقی، دیابت نوع 2، فشار خون بالا و کلسترول بالا را افزایش می‌دهد که این‌ها به نوبه خود خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش می‌دهد، همانطور که در American Heart در ۲۰۱۸ به تفصیل شرح داده شده است. (بیانیه علمی انجمن قلب: مشکلات دوران کودکی و نوجوانی و پیامدهای متابولیک قلبی)

در نقطه‌ی مقابل، تجارب سالم دوران کودکی – پرورش و روابط محبت‌آمیز در خانواده‌هایی که به خوبی مدیریت می‌شوند، از جمله داشتن اعضای خانواده که به کودک اهمیت می‌دهند و زمانی را با آنها صرف می‌کنند – ممکن است احتمال سلامت قلب را افزایش دهد که ممکن است خطرات بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد. در این مطالعه، محققان بررسی کردند که آیا پرورش روابط و خانواده‌هایی که به خوبی مدیریت می‌شوند ممکن است احتمال افزایش ریسک فاکتورهای قلبی عروقی را جبران کند یا خیر.

Liliana Aguayo، اپیدمیولوژیست و استادیار پژوهشی در دانشکده بهداشت عمومی رولینز دانشگاه Emory در آتلانتا و سرپرست تیم تحقیقات، گفت: یافته‌های ما نشان می‌دهد که چگونه تجربیات منفی و مثبتی که در دوران کودکی داریم می‌تواند پیامدهای طولانی‌مدت قلبی عروقی در بزرگسالی داشته باشد و تفاوت‌های کلیدی خطر بیماری قلبی را بر اساس نژاد و جنسیت تعریف کند.

محققان‌ با مطالعه مداوم و طولانی مدت روی 5115 بزرگسال سیاه و سفید که از 1985-1986 تا 2015-2016 ثبت نام کرده بودند، اطلاعاتی مربوط به توسعه خطر عروق کرونر در بزرگسالان جوان (CARDIA)، کسب کردند. ثبت نام مطالعه در چهار شهر ایالات متحده انجام شد: بیرمنگام، آلاباما، شیکاگو، مینیاپولیس، اوکلند و کالیفرنیا. بیش از نیمی از شرکت‌کنندگان  زن و نزدیک به نیمی بزرگسالان سیاه‌پوست بودند. در شروع مطالعه، شرکت‌کنندگان به طور متوسط ​​25 سال سن داشتند. همه شرکت‌کنندگان تحت معاینات بالینی اولیه و هشت معاینه اضافی را هر چند سال یک بار برای ارزیابی خطرات قلبی عروقی طی 30 سال قرار می‌گرفتند.

شرکت‌کنندگان سنین 33 تا 45 سال،  یک نظرسنجی از سوالات را برای ارزیابی زمینه‌های زندگی خانوادگی خود در دوران کودکی تکمیل کردند. برای این تحلیل، سه حوزه مورد بررسی قرار گرفت.

  • آزار و اذیت: اینکه معمولا چه میزان والدین یا بزرگسالان در خانه آن‌ها را هل می‌دادند، چنگ می‌زدند یا آن‌ها را طوری کتک می‌زدند که مجروح می‌شدند. و هر چند وقت یکبار یکی از والدین یا بزرگسالان در خانه به آن‌ها فحش می‌دادند، به آن‌ها توهین کرده یا باعث شده که احساس خطر کنند؟
  • پرورش: هر چند وقت یک‌بار یکی از والدین یا بزرگترهاشون باعث می‌شدند که کودک احساس دوست داشته شدن کند، حامی کودک بودند یا از آن مراقبت می‌کردند؟و هر از چند گاهی والدین و بزرگترها در خانواده ابراز محبت و صمیمیت می‌کردند؟

 

  • سازماندهی خانواده: آیا آن‌ها احساس می‌کردند که خانواده به خوبی اداره می‌شود و آیا خانواده آن‌ها می‌دانستند که کجا هستند و بیشتر اوقات چه می‌کنند؟ (هیچ تعریف یا معیاری برای اصطلاح «مدیریت خوب» ارائه نشده است؛ به شرکت‌کنندگان در مطالعه آموزش داده شد که تعیین کنند آیا این اصطلاح تجربه خانوادگی دوران کودکی آن‌ها را توصیف می‌کند یا خیر.)

شرکت‌کنندگان بر اساس پاسخ‌شان به سوالات نظرسنجی دسته‌بندی شدند:

  • تقریباً 30 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش کردند که «آزارهای گاه به گاه/مکرر» را تجربه کرده‌اند، که شامل کسانی می‌شود که با قیدهای «گاهی » یا «بیشتر اوقات» به سؤالات مربوط به سوءاستفاده پاسخ می‌دهند.
  • حدود 20 درصد از شرکت‌کنندگان گزارش دادند که «در برخی مواقع یا کمتر» مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند که به عنوان «سوء استفاده کم» طبقه‌بندی می‌شود.
  • حدود نیمی از شرکت‌کنندگان هیچ آزار و اذیت دوران کودکی را گزارش نکردند و زندگی خانوادگی خود را در دوران کودکی پرورش‌دهنده و مدیریت شده توصیف کردند.

 

در میان بزرگسالانی که در دوران کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و کلسترول بالا – اما بدون چاقی و فشار خون بالا – در مقایسه با بزرگسالانی که هیچ سوء استفاده در دوران کودکی را گزارش نکرده‌اند، بالاتر بود. با این حال، به نظر می‌رسد افزایش خطر بسته به جنسیت و نژاد متفاوت است.

یادداشت‌های محققان:

  • خطر کلسترول بالا در میان زنان سفیدپوست 26 درصد و در میان مردان سفیدپوستی که سطوح پایینی از سوء استفاده را در دوران کودکی گزارش کرده بودند، 35 درصد بیشتر بود، در مقایسه با بزرگسالان همجنس و نژاد که هیچ سوء استفاده در دوران کودکی را گزارش نکرده بودند.
  • خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در میان مردان سفید پوستی که در دوران کودکی مورد سوء استفاده گاه به گاه یا مکرر گزارش کرده بودند، ۸۱ درصد بیشتر از بزرگسالانی بود که هیچ سوء استفاده‌ای را در دوران کودکی گزارش نکرده بودند.
  • مردان سیاه‌پوست و زنان سفیدپوستی که گفته‌اند مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند و در خانواده‌ای ناکارآمد بزرگ شده‌اند، بیش از 3.5 برابر بیشتر از آن‌هایی که در دوران کودکی آزار ندیده‌اند، به کلسترول بالا مبتلا می‌شوند. در مقابل، در میان افرادی که گزارش دادند در خانواده‌ای با مدیریت خوب بزرگ شده‌اند، خطر کلسترول بالا بیش از 34 درصد کاهش یافته است.
  • یک یافته غیرقابل انتظار: خطر عوامل ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی در میان زنان سیاه پوستی که در دوران کودکی مورد سوء استفاده قرار گرفته‌اند، بیشتر نبود.

 

چندین محدودیت ممکن است بر نتایج مطالعه تأثیر گذاشته باشد. این مطالعه تجزیه و تحلیل گذشته نگر از داده‌های جمع‌آوری شده در مطالعه CARDIA در سال 2015-2016 بود. هیچ نظرسنجی جدیدی با شرکت‌کنندگان در مطالعه CARDIA انجام نشد. پرسشنامه‌های مربوط به تجارب خانوادگی دوران کودکی شرکت‌کنندگان بزرگسال، با تکیه بر خاطراتی که ممکن است شامل برخی نادرستی‌ها یا خاطرات ناقص باشد، تکمیل شد. علاوه بر این، BMI (شاخص توده بدنی) شرکت‌کنندگان، که اندازه‌گیری وزن با توجه به قد است، تنها در بزرگسالی ثبت شد، بدون هیچ داده‌ای در مورد BMI در دوران کودکی برای مقایسه.

Aguayo گفت: تحقیقات بیشتری برای درک بهتر مکانیسم‌های بالقوه مرتبط با سوء استفاده دوران کودکی و محیط خانواده با عوامل خطر بالای بیماری قلبی، و همچنین تأثیر نژادپرستی ساختاری و عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت مورد نیاز است، که احتمالاً بر تفاوت‌های ما بر اساس نژاد و جنس تأثیر می‌گذارد. این اطلاعات برای تقویت مداخلات و سیاست‌های پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی، به‌ویژه آن‌هایی که بر افرادی تمرکز می‌کنند که در دوران کودکی آزار و اذیت یا آسیب‌های دیگر را تجربه کرده‌اند، حیاتی است.»

مرجع: “Association of Exposure to Abuse, Nurture, and Household Organization in Childhood With 4 Cardiovascular Disease Risks Factors Among Participants in the CARDIA Study” توسط Liliana Aguayo, Diana A. Chirinos, Nia Heard-Garris, Mandy Wong, Matthew M. 27 آوریل 2022، مجله انجمن قلب آمریکا.

مطالعه CARDIA توسط مؤسسه ملی قلب، ریه و خون، بخشی از مؤسسه ملی بهداشت، با همکاری دانشگاه آلاباما در بیرمنگام، دانشگاه Northwestern انجام و پشتیبانی می‌شود.

 

دانشگاه Northwestern (NU) که ​​در سال 1851 تأسیس شد، یک دانشگاه تحقیقاتی خصوصی است که در Evanston, Illinois, ایالات متحده مستقر است. Northwestern به‌خاطر دانشکده مهندسی و علوم کاربردی McCormick، دانشکده مدیریت Kellogg، دانشکده پزشکی Feinberg، دانشکده  Pritzker، دانشکده موسیقی Bienen ، و دانشکده روزنامه‌نگاری Medill معروف است.

دانشگاه Northwestern، دانشگاه مینه سوتا و موسسه تحقیقاتی بنیاد Kaiser. دکتر Aguayo در طول تکمیل این پروژه توسط انجمن قلب آمریکا حمایت شد و در حال حاضر توسط موسسه ملی دیابت و گوارش پشتیبانی می‌شود. کار دکتر Aguayo نیز تا حدی با کمک مالی از مرکز تخصصی پژوهشی تعالی در تفاوت‌های جنسی توسط NIH حمایت می‌شود. دکتر Heard-Garris در حال حاضر توسط این مرکز حمایت می‌شود.

مترجم: شقایق مرتاضی

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *