کنترل انتقال ژن از راه دور

کنترل انتقال ژن از راه دور

توانایی تعبیه کردن ژن­های مطلوب در سلول­های حیوانی یا انسانی، اساس تحقیقات علوم زیستی نوین و کاربردهای گسترده زیست پزشکی است. روش‌هایی که تا کنون بدین منظور به کار گرفته شده­اند عمدتاً غیر اختصاصی بوده و به همین دلیل دانشمندان را در تشخیص و کنترل سلول­ هایی که دریافت کننده یک ژن هستند با مشکلات فراوانی مواجه می­سازد. به منظور انتقال ژن، ژن­های هدف اغلب در “ناقلین ویروسی” بسته بندی می­شوند؛ در این ویروس­ها بخشی از ماده ژنتیکی با سایر ژن­ها جایگزین شده است.

هنگامی که محققان، این ناقلین ویروسی را به سلول­ها می­افزایند ناقل­ ها، ژن­ها را به درون سلول­ها وارد می­کنند. این یک اصل اساسی در پشت پرده واکسن­های کنونی SARS-CoV-2 مانند واکسن­های آسترازنکا یا جانسون & جانسون است اما با این حال نیز کنترل اینکه ژن­های هدف به کدام سلول­ها وارد می­شوند دشوار و حتی غیر ممکن است؛ زیرا ناقلین ویروسی تمایل دارند به صورت غیر اختصاصی به تمام سلول­های یک نوع خاص از سلول متصل شوند.

تیمی از محققان Cluster of Excellence CIBSS، مرکز مطالعات یکپارچه سیگنالینگ بیولوژیکی در دانشگاه فرایبورگ، به رهبری دکتر ماکسیمیلیان هورنر (Maximilian Hörner)، پروفسور ولفگانگ شامل (Wolfgang Schamel) و پروفسور ویلفرد وبر(Wilfried Weber)، فناوری جدیدی را ارائه داده اند که آن­ها را قادر می­سازد تا ژن­های هدف را به شیوه­ای کنترل شده بیان نموده و در نتیجه فرآیندها را در سلول­های منتخب کنترل کنند. محققان نتایج خود را در Science Advances منتشر نموده اند.

 

تغییر در یک ناقل ویروسی

در روش جدید، محققان فرایبورگ اطلاعات ژنتیکی را با کنترل از راه دور که قابل مشاهده می­باشد معرفی کرده اند در نتیجه تنها سلول­هایی که با نور قرمز روشن می­شوند ژن­های مورد نظر را دریافت کرده اند. بدین منظور، دانشمندان نوعی ناقل ویروسی به نام ناقل AAV را اصلاح نمودند که اکنون در مرحله استفاده بالینی می­باشد.
هورنر در این باره بیان می­کند: «ما توانایی ناقل ویروسی را در اتصال به سلول‌ها از بین بردیم که یک گام اساسی قبل از بیان ماده ژنتیکی است.»

جهت فعال کردن این کنترل از راه دور توسط نور، محققان یک سیستم گیرنده نوری قرمز از گیاه Arabidopsis thaliana گرفته اند. این سیستم از دو پروتئین به نام PhyB و PIF تشکیل شده است که به محض روشن شدن PhyB با نور قرمز به یکدیگر متصل می شوند از این رو تیم فرایبورگ، پروتئین PIF را روی سطح ناقلین ویروسی قرار داده و پروتئین دیگر PhyB را طوری اصلاح کردند که بتواند به سلول­های انسانی متصل شوند. هنگامی که این ناقل اصلاح شده تحت عنوان Opto AAV در یک کشت سلولی همراه با پروتئین متصل به سلول قرار می گیرد، پروتئین به تمام سلول­ ها اتصال می­یابد. هورنر در ادامه توضیح می‌دهد: «اگر سلول منتخب اکنون با نور قرمز روشن گردد، وکتور اصلاح شده می‌تواند به این سلول اتصال یافته و ژن‌های هدف را به سلول روشن ‌شده بیان کند.»

 

یک ویژگی کلیدی از تحقیقات سیگنال بیولوژیکی

این رویکرد جدید به محققان اجازه می دهد تا ژن­های هدف را به سلول­های مورد نظر در کشت بافت وارد نمایند. دانشمندان همچنین موفق شدند تا کشت بافت را به طور متوالی در قسمت­های مختلف روشن کنند، بنابراین امکان بیان هدفمند ژن­های مختلف درون سلول­های متفاوت در یک کشت را فراهم کردند.

اکنون با استفاده از این تکنیک می­توان فرآیندهای مورد نظر را در سلول­های مجزا کنترل نمود. مسئله فوق، برای درک بیشتر اینکه چگونه یک سلول منفرد با سلول­های محیط خود جهت کنترل رشد یا بازسازی یک اندام ارتباط برقرار می­کند ضروری است. وی اذعان دارد: «از آنجا که چنین ناقلین ویروسی به طور گسترده‌تری در زمینه درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، ما تصور می‌کنیم فناوری جدید این پتانسیل را دارد که اطمینان بیشتری از کاربردهای زیست ‌پزشکی ارائه دهد.»

Cluster of Excellence CIBSS مرکز پژوهش­­های سیگنالینگ بیولوژیکی یکپارچه

محققان در Cluster of Excellence CIBSS ،مرکز مطالعات سیگنالینگ بیولوژیکی یکپارچه، از دانشگاه فرایبورگ در حال بررسی فرآیندهای ارتباطی اساسی هستند که حیات چند سلولی را در انسان، حیوانات و گیاهان مشخص می­سازد. بدین سان، آن­ها جهت توسعه ابزارهای مولکولی مناسب، روش‌های متفاوت زیست‌ شناسی مصنوعی و شیمیایی تا کنترل دقیق فرآیندهای سیگنال‌ دهی را به کار گرفته­اند تا به درک بالاتر و یکپارچه‌­تری از فرآیندهای سیگنال ‌دهی بیولوژیکی دست ‌یابند. در این مسیر، محققان به دنبال توسعه استراتژی‌های ایمونوتراپی برای درمان سرطان یا تولید محصولات حفاظت ‌شده و… هستند.

 

خلاصه:

محققان، فناوری جدیدی را جهت القای هدفمندتر ژن­ به درون سلول­های منفرد توسعه داده ­اند.

مترجم:نگارالسادات موسوی

منبع

 

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

0 / 5. تعداد رای دهندگان: 0

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *