رشد شناختی کودک نوپا می‌تواند در اثر استرس، اضطراب و افسردگی مادر در دوران بارداری مختل شود.

اضطراب و افسردگی

اخبار سلامتی

اضطراب و افسردگی: افزایش اضطراب، افسردگی و استرس زنان در دوران بارداری، باعث تغییر ویژگی‌های کلیدی مغز جنین شده و متعاقباً منجر به کاهش رشد شناختی فرزندان آنها در ۱۸ ماهگی می‌شود. هم چنین، بر اساس یک مطالعه تحقیقاتی جدید که توسط بیمارستان ملی کودکان انجام شده و در JAMA Network منتشر شده است، این فشارهای عصبی باعث افزایش اختلالات درونی نیز می‌شود. گروهی متشکل از ۹۷ زن باردار و فرزندانشان توسط محققان تحت‌نظر قرار گرفتند. علاوه بر این، داده‌ها نشان می‌دهند که این مشکلات روانی مزمن ممکن است تعامل والدین و کودک و خودتنظیمی نوزاد را تحت‌تأثیر قرار دهد.

این اولین مطالعه‌ای است که ارتباط مهم بین تغییرات رشد مغز جنین درون رحم مادر (در معرض سطوح بالایی از استرس) و پیامدهای رشد شناختی بلندمدت این کودکان را روشن می‌کند. محققان تغییراتی را در عمق گودی و حجم هیپوکامپ سمت چپ در رحم تشخیص دادند که می‌تواند ناهنجاری‌های مشاهده شده پس از تولد را توجیه کند. هنگامی که این کودکان به مرحله‌ی نوپایی می‌رسند، ممکن است دچار مشکلات اجتماعی – عاطفی مزمن شوند و در برقراری روابط سالم با دیگران، از جمله مادران خود، دچار مشکل باشند. مطالعات آتی در حجم گسترده‌تر که شامل مناطق و جمعیت‌های بیشتری باشد برای تأیید این امر موردنیاز است.

کاترین لیمپروپولوس Catherine Limperopoulos، دکترای ارشد و مدیر مؤسسه مغز درحال‌توسعه در مرکز ملی کودکان و نویسنده ارشد این مطالعه گفت: «با شناسایی زنان باردار با سطوح بالای پریشانی روانی، پزشکان می‌توانند نوزادانی را که در آینده در معرض خطر اختلالات عصبی قرار دارند و ممکن است با مداخلات زودهنگام در مسیر بهبود قرار گیرند، تشخیص دهند»

رشد شناختی کودک نوپا می‌تواند در اثر استرس، اضطراب و افسردگی مادر در دوران بارداری مختل شود.

همچنین اخبار بیشتری بخوانید:

تولید قرص ضدبارداری برای مردان که در موش‌های نر ۹۹ درصد موثر است. آزمایشات نمونه‌های انسانی به زودی آغاز می‌شود.

ورزش در دوران بارداری در تقویت عملکرد ریه در فرزندان موثر است

تاثیر محل زندگی بر سلامت باروری مردان

صرف‌نظر از وضعیت اجتماعی و اقتصادی، تقریباً از هر چهار زن باردار، یکی از آنها از علائم مرتبط با استرس که شایع‌ترین عارضه بارداری است، رنج می‌برد.

رابطه بین تغییر رشد مغز جنین، پریشانی روانی مادر در دوران بارداری و پیامدهای رشد عصبی مزمن، همچنان ناشناخته باقی‌مانده است. بررسی رشد مغز جنین در رحم، به دلیل حرکات جنین و مادر، فناوری تصویربرداری، مشکلات نسبت سیگنال به نویز و تغییرات در رشد مغز، چالش‌هایی را به همراه دارد.

رشد شناختی کودک نوپا می‌تواند در اثر استرس، اضطراب و افسردگی مادر در دوران بارداری مختل شود.

همه شرکت‌کنندگان باردار سالم، اغلب دارای تحصیلات و شاغل بودند. برای تعیین کمیت استرس، اضطراب و افسردگی مادر قبل از تولد، محققان از پرسش‌نامه‌های معتبر استفاده کردند. حجم مغز جنین و چین‌خوردگی قشر جنین از تصاویر سه‌بعدی بازسازی شده به‌دست‌آمده از اسکن MRI اندازه‌گیری شد. کراتین مغز جنین و کولین با استفاده از طیف‌سنجی تشدید مغناطیسی پروتون اندازه‌گیری شد. رشد عصبی کودک ۱۸ماهه با استفاده از مقیاس‌ها و ارزیابی‌های معتبر اندازه‌گیری شد.

این مطالعه بر اساس کار قبلی مؤسسه مغز درحال‌توسعه به رهبری لیمپروپولوس Limperopoulos است که کشف کرد احتمالاً اضطراب در زنان باردار بر رشد مغز نوزادان آنها تأثیر می‌گذارد. تیم او همچنین دریافت که سلامت روان مادر، حتی برای زنان با وضعیت اجتماعی – اقتصادی بالا، ساختار و بیوشیمی مغز جنین درحال‌رشد را تغییر می‌دهد. شواهد فزاینده‌ای بر اهمیت حمایت از سلامت روان در زنان باردار تأکید می‌کند.

لیمپروپولوس گفت: «ما به دنبال تغییر الگوی مراقبت‌های بهداشتی و ایجاد تغییرات مثبت به طور گسترده‌تر برای حمایت بهتر از مادران هستیم.» آنچه واضح است این است که مداخلات زودهنگام می‌تواند به مادران کمک کند تا استرس خود را کاهش دهند که این می‌تواند بر علائم آنها و کودک آنها مدت‌ها پس از تولد، تأثیر مثبت بگذارد.

 

منبع:

مترجم:مریم محجوب

همچنین مطالب علمی بیشتر بخوانید:

سرطان پروستات (PROSTATE CANCER) چیست؟

سرطان دهانه رحم (CERVICAL CANCER) چیست؟

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *