گیاه دارویی خار مقدس دارای خواص بازسازی عصب قابل توجهی است

گیاه دارویی خار مقدس

گیاه دارویی خار مقدس و خواص آن

محققان دانشگاه کلن کشف کردند که Cnicin، مشتق شده از گیاه دارویی خار مقدس، به طور قابل توجهی باعث تسریع بازسازی عصب می شود و درمان جدیدی را برای آسیب عصبی ارائه می دهد که به صورت خوراکی قابل مصرف است.

خار مقدس (Cnicus benedictus) عضوی از خانواده Asteraceae است. این گیاه قرن هاست که به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب به صورت عصاره یا چای برای تقویت سیستم گوارش مصرف می شود. اخیراً، محققان مرکز فارماکولوژی بیمارستان دانشگاه کلن و دانشکده پزشکی دانشگاه کلن به رهبری دکتر فیلیپ گوبرخت و پروفسور دکتر دیتمار فیشر، کاربرد کاملاً جدیدی برای جزء فعال آن، Cnicin کشف کرده‌اند.

مطالعات روی حیوانات و همچنین سلول‌های انسانی نشان داده‌اند که Cnicin به طور قابل توجهی رشد آکسون (الیاف عصبی) را تسریع می‌کند. این مطالعه در مجله Phytomedicine منتشر شد.

Cnicus benedictus

کمک سریع برای اعصاب

مسیرهای بازسازی اعصاب آسیب دیده در انسان و حیوانات با آکسون های بلند، به همین ترتیب طولانی هستند. این امر اغلب باعث می شود روند بهبود طولانی و حتی اغلب غیرقابل برگشت شود زیرا آکسون ها نمی توانند به موقع به مقصد خود برسند.

بنابراین، سرعت رشد بازسازی تسریع شده می تواند در اینجا تفاوت زیادی ایجاد کند و اطمینان حاصل کند که فیبرها قبل از اینکه کمبودهای عملکردی غیرقابل جبران رخ دهد، به موقع به مقصد اصلی خود برسند. محققان بازسازی آکسون را در مدل‌های حیوانی و سلول‌های انسانی گرفته شده از شبکیه اهدایی بیماران نشان دادند. تجویز روزانه Cnicin به موش یا موش صحرایی به بهبودی سریعتر فلج و نوروپاتی کمک کرد.

بازسازی اعصاب

Cnicin در مقایسه با سایر ترکیبات یک مزیت اساسی دارد: می توان آن را به صورت خوراکی (از طریق دهان) وارد جریان خون کرد. نیازی به تزریق ندارد. فیشر گفت: «دوز صحیح در اینجا بسیار مهم است، زیرا Cnicin فقط در یک پنجره درمانی خاص عمل می کند. دوزهای خیلی کم یا خیلی زیاد بی اثر هستند. به همین دلیل، مطالعات بالینی بیشتر روی انسان ها ضروری است.» محققان دانشگاه کلن در حال حاضر برنامه ریزی برای مطالعات مرتبط هستند. مرکز فارماکولوژی در حال تحقیق و توسعه داروهایی برای ترمیم سیستم عصبی آسیب دیده است.

همچنین بخوانید:

منبع

از این مطلب چقدر راضی بودید؟

روی ستاره کلیک کنید تا نظرتون ثبت بشه

5 / 5. تعداد رای دهندگان: 1

تا حالا امتیازی برای این مطلب ثبت نشده؛ با ثبت نظرتون مارو خوشحال می‌کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *